Programplaner og emneplaner - Student
BALS3100 Management Control in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
- Økonomistyring i offentlig sektor
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and WelfareOne Year Programme in Organisation and ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsElective modules, Faculty of Social Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.
Recommended preliminary courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
- can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
- can statistically assess and establish a reference area
- can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
- can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves
- can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities
- can explain how durability tests of sample material are carried out
Skills
The student
- can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
- can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
- can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
- can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
- can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
- can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
- can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility
General competence
The student
- can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
- can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har:
- Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
- Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
- Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
- Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
- Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
- Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
- Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
- Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
- Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
- Formulere målsettinger basert på relevante analyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
- Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
- Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor
Teaching and learning methods
Emnet blir holdt i høstsemesteret. Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave (utføre en regnskapsanalyse, lage et budsjett,;gjennomføre en resultatvurdering av en offentlig tjeneste, utforme et mål- og resultatstyringssystem). Gruppen skal presentere løsningen, lysark for presentasjonen skal leveres til fastsatt frist, og gruppen skal skrive et notat som dokumenterer løsningen.
Omfanget på notatet er 6-8 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Notatet skal skrives med Arial/Calibri 12 pkt., 1,5 linjeavstand og 2,5 cm marger. Studentene får faglig tilbakemelding på arbeidskravet.;Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.»
Assessment
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.;
Examiners
The course deals with applied statistics and statistical tools used in biomedical research, method development and method validation at medical laboratories. The course also comprises quality assurance systems for such laboratories.
Course contact person
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.