EPN-V2

BALS3100 Management Control in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring i offentlig sektor
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

En intern og en ekstern sensor

Required preliminary courses

Offentlig og privat regnskap, bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har:

  • Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
  • Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
  • Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
  • Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
  • Formulere målsettinger basert på relevante analyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Teaching and learning methods

Emnet blir holdt i høstsemesteret. Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.

Course requirements

Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave (utføre en regnskapsanalyse, lage et budsjett, gjennomføre en resultatvurdering av en offentlig tjeneste, utforme et mål- og resultatstyringssystem). Gruppen skal presentere løsningen, lysark for presentasjonen skal leveres til fastsatt frist, og gruppen skal skrive et notat som dokumenterer løsningen.

Omfanget på notatet er 6-8 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Notatet skal skrives med Times New Roman 12 pkt., 1,5 linjeavstand og 2,5 cm marger. Studentene får faglig tilbakemelding på arbeidskravet. Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til eksamen

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig skoleeksamen på tre timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Kunnskapsområdet bygger på fagene drama, forming og musikk. Pedagogikk inngår som en integrert del i studiet. Studiet skal gi studenten fordypet kunnskap relatert til kunnskapsområdet og utvikle studentens ferdigheter til faglig og pedagogisk arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere, kunst - og kulturformidlere og barnehagelærere. Samarbeid med ulike aktører i kunstfaglige kontekster vil være et perspektiv i studiet. I dette emnet vil kunnskap om de yngste barna bli særlig vektlagt.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav.

Course contact person

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som bygger videre på studentens læringsutbytte fra studier, undervisning og pensum i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første studieår.

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin kunnskap om improvisasjon, kommunikasjon, lek og læring knyttet til estetiske prosesser, og med særlig fokus på aldersgruppen 0-3 år
  • har kunnskap om hvordan barns møter med kunst og kultur, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer, fellesskapsopplevelser og danner grunnlag for barns egne estetiske uttrykk
  • har kunnskap om skapende virksomhet, verkstedsforståelse og skapende prosesser fra ide til helhetlige uttrykk i drama, forming og musikk
  • har kunnskap om estetiske lærings -og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere, tilrettelegge og lede varierte kunstdidaktiske prosjekter og estetiske prosesser for og med barn i aldersgruppen 0-3 år
  • kan dokumentere og formidle erfaringer knyttet til kunstdidaktisk arbeid
  • kan improvisere og eksperimentere i samspill med barn og fremme barns skaperglede, estetiske utvikling, utforskning, undring og lek
  • kan utforske og anvende ulike kunstneriske uttrykksformer, instrumenter, verktøy, teknikker, materialer og digitale medier
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning 

Generell kompetanse

Studenten

  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente aktører på barnehagens ulike kunst- og kulturarenaer
  • har en reflektert holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer, og kan bidra til at barn tilegner seg forståelse for hverandres ulike kulturelle kontekster
  • har grunnleggende forståelse og innsikt i de estetiske fagenes betydning for bærekraftige praksiser i globale, nasjonale og lokale sammenhenger
  • reflekterer over sin egen betydning og posisjon som kulturformidler, medskaper, aktør og rollemodell i barns lek, utforsking og kunstneriske virksomhet
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek