Programplaner og emneplaner - Student
BALS3100 Management Control in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
- Økonomistyring i offentlig sektor
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and WelfareOne Year Programme in Organisation and ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsElective modules, Faculty of Social Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
En intern og en ekstern sensor
Required preliminary courses
Offentlig og privat regnskap, bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har:
- Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
- Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
- Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
- Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
- Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
- Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
- Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
- Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
- Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
- Formulere målsettinger basert på relevante analyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
- Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
- Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor
Teaching and learning methods
Emnet blir holdt i høstsemesteret. Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.
Course requirements
Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave (utføre en regnskapsanalyse, lage et budsjett, gjennomføre en resultatvurdering av en offentlig tjeneste, utforme et mål- og resultatstyringssystem). Gruppen skal presentere løsningen, lysark for presentasjonen skal leveres til fastsatt frist, og gruppen skal skrive et notat som dokumenterer løsningen.
Omfanget på notatet er 6-8 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Notatet skal skrives med Times New Roman 12 pkt., 1,5 linjeavstand og 2,5 cm marger. Studentene får faglig tilbakemelding på arbeidskravet. Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til eksamen
Assessment
Eksamen består av en individuell skriftlig skoleeksamen på tre timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Kunnskapsområdet bygger på fagene drama, forming og musikk. Pedagogikk inngår som en integrert del i studiet. Studiet skal gi studenten fordypet kunnskap relatert til kunnskapsområdet og utvikle studentens ferdigheter til faglig og pedagogisk arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere, kunst - og kulturformidlere og barnehagelærere. Samarbeid med ulike aktører i kunstfaglige kontekster vil være et perspektiv i studiet. I dette emnet vil kunnskap om de yngste barna bli særlig vektlagt.
Examiners
Ingen forkunnskapskrav.
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som bygger videre på studentens læringsutbytte fra studier, undervisning og pensum i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første studieår.
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om improvisasjon, kommunikasjon, lek og læring knyttet til estetiske prosesser, og med særlig fokus på aldersgruppen 0-3 år
- har kunnskap om hvordan barns møter med kunst og kultur, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer, fellesskapsopplevelser og danner grunnlag for barns egne estetiske uttrykk
- har kunnskap om skapende virksomhet, verkstedsforståelse og skapende prosesser fra ide til helhetlige uttrykk i drama, forming og musikk
- har kunnskap om estetiske lærings -og danningsprosesser hos barn i barnehage
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere, tilrettelegge og lede varierte kunstdidaktiske prosjekter og estetiske prosesser for og med barn i aldersgruppen 0-3 år
- kan dokumentere og formidle erfaringer knyttet til kunstdidaktisk arbeid
- kan improvisere og eksperimentere i samspill med barn og fremme barns skaperglede, estetiske utvikling, utforskning, undring og lek
- kan utforske og anvende ulike kunstneriske uttrykksformer, instrumenter, verktøy, teknikker, materialer og digitale medier
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente aktører på barnehagens ulike kunst- og kulturarenaer
- har en reflektert holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer, og kan bidra til at barn tilegner seg forståelse for hverandres ulike kulturelle kontekster
- har grunnleggende forståelse og innsikt i de estetiske fagenes betydning for bærekraftige praksiser i globale, nasjonale og lokale sammenhenger
- reflekterer over sin egen betydning og posisjon som kulturformidler, medskaper, aktør og rollemodell i barns lek, utforsking og kunstneriske virksomhet
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek