Programplaner og emneplaner - Student
BALPRAK Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Gjennom praksisperioden er studentene ute i yrkesfeltet og får erfaring i hvordan teorier og ferdigheter i studiet har relevans for arbeidslivet, inkludert evnen til å kommunisere og samarbeide. Praksisperioden går over 9 uker, og man regnes som ordinær student i hele perioden. Studenten er likevel forpliktet til å innordne seg etter de reglene og forventninger som gjelder for ansatte på praksisstedet. Praksisperioden er ulønnet.
Studenten skal i praksisperioden få mulighet til å prøve sine kunnskaper og ferdigheter ved å utføre administrative oppgaver eller lederoppgaver som er relevant for studiet. Praksisplasser som godkjennes må sørge for at studenten får nødvendig veiledning i praksisperioden.
Praksisstedet skal være faglig relevant for utdanningen, fortrinnsvis i offentlig sektor. I spesielle tilfeller kan praksis også være i pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved OsloMet.
Studentene er selv ansvarlige for å skaffe praksisplass. Praksisplass skal godkjennes av OsloMet.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Required preliminary courses
Studenter som mangler mer enn 25 studiepoeng, etter eksamen i tredje semester (inkludert ny og utsatt eksamen) kan ikke gå ut i praksis.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- dybdekunnskap om hvordan arbeidsplassen er organisert
- oversikt over hvilke oppgaver som blir utført på arbeidsplassen
- innsikt i hvordan administrative arbeidsoppgaver kan løses
- innsikt i hvordan hun eller han fungerer i en arbeidssituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger
- utføre og delta i forskjellige former for administrativt arbeid
- reflektere over utføring av eget arbeid på praksisstedet
- kommunisere og samarbeide i ulike arbeidssituasjoner
- redegjøre for minst ett forhold ved arbeidsplassen som har relevans for teorien i studiet og diskutere hvorvidt dette også gjelder i andre land
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende teoretiske kunnskaper i praktiske arbeidsoppgaver
- systematisere og formidle kunnskap skriftlig og muntlig
- vise evne til selvrefleksjon og korrigering av egen adferd gjennom tilbakemeldinger
- vise evne til analytisk tenkning og refleksjon rundt problemstillinger knyttet til praksis
-
Teaching and learning methods
Det avholdes obligatoriske møter og praksissamlinger. Nærmere informasjon gis av emneansvarlig.
-
Course requirements
For å bestå praksis, må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Obligatorisk oppmøte: Det avholdes obligatorisk praksissamlinger og møte med praksisstedets veileder som studenten må delta på.
Dersom studenten er fraværende i mer enn til sammen fire dager i praksisperioden, må fravær tas igjen, om mulig ved at studenten blir værende i praksis tilsvarende lenger.
Fravær utover 20 prosent fra oppstartseminaret og sluttseminaret må tas igjen enten ved deltakelse på et nytt/utsatt seminar eller ved presentasjon av gitte deler av sin praksisprosess overfor kommende års praksisstudenter. I noen tilfeller gis et ekstra skriftlig arbeidskrav.
Studenten skal i tillegg til obligatorisk oppmøte ved praksissamlinger levere 4 dokumenter. Disse regnes som arbeidskrav:
- Registreringsskjema for tildelt praksisplass
- Veiledningsavtale og læringsutbytteavtale. Studenten skal ved starten av praksisperioden utarbeide en beskrivelse av forventet læringsutbytte. Dokumentet skal være et felles arbeidsverktøy for student og praksisstedets veileder i læringsprosessen, og skal ha en omfang på mellom 3-5 sider.
- Veileders sluttvurdering
- Refleksjonsdokument over eget læringsutbytte. Studenten skal etter endt praksisperiode gi en skriftlig refleksjon av om praksis har gitt forventet læringsutbytte, og skal ha et omfang på mellom 1500-2000 ord.
Studenten kan benytte to praksisdager til arbeid med læringsutbyttekontrakten og refleksjonsdokumentet over eget læringsutbytte.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Studenten har ansvar for å oppbevare kopi av alle sine skriftlige arbeidskrav inntil praksisemnet er endelig godkjent. Alle de obligatoriske arbeidskravene må være godkjent av kontaktlærer eller emneansvarlig for at praksisperioden skal være bestått.
-
Assessment
For å bestå praksis må studenten ha oppfylt kravet til nærvær på praksisstedet, deltatt på praksissamlingene før og etter praksisperioden, og fått godkjent arbeidskravene.
Refleksjonsdokumentet skal presenteres på praksissamlingen etter praksisperioden. Presentasjonen skal vare i omtrent 10 minutter.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge reglene for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått / ikke bestått.
-
Examiners
Vurdering og godkjenning av praksis gjøres av kontaktlærer. Dersom det er tvil om praksis skal godkjennes blir praksis vurdert av en emneansvarlig i tillegg.
-
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geofag, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
- har kunnskap om fysiologiske og bygningsmessige tilpasninger til miljøet hos planter og dyr
- har kunnskap om noen organsystemer i kroppen, og om virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har inngående kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner
- har kunnskap om navnsetting, oppbygning, fremstilling og egenskaper til viktige organiske forbindelser, inkludert næringsstoffer, samt deres betydning for naturfaglige prosesser og miljø
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere undervisningsopplegg i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet