EPN-V2

BALH3100 Strategic Human Resource Management Course description

Course name in Norwegian
Strategic Human Resource Management
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir en innføring i datateknologi. Her får deltakere kjennskap til de viktigste komponentene i en datamaskin, og hvordan de virker sammen. Vi ser også på hvordan datamaskiner av forskjellig størrelse er bygd opp samt hvordan en datamaskin lagrer informasjonen digitalt. Videre gir vi en introduksjon til hvordan operativsystemet, som kontrollerer alle datamaskiner, fungerer.

Det gir også bred kunnskap om hvordan datamaskiner kommuniserer sammen gjennom datanettverk. Deltakerne vil få grunnleggende kunnskap om hvordan internett fungerer, inkludert hvordan programmer og tjenester som for eksempel sosiale nettverk fungerer. Vi vil i løpet av emnet bruke praktiske eksempler og oppgaver til å illustrere dette.

Vi avslutter med en grunnleggende innføring i IKT-sikkerhet. Man får kjennskap til typiske sikkerhetstrusler både med teoretiske og praktiske eksempler. Vi introduserer hvilke sikkerhetsløsninger som brukes for å redusere denne type sikkerhetstrusler.

Required preliminary courses

Bestått emnet PSYK2100.

Learning outcomes

Studenten har kunnskap om

  • operasjonaliseringer av variabler, uavhengige og avhengige variabler, tredjevariabler
  • validitet og reliabilitet
  • ulike måleskalaer
  • viktige aspekter ved bruk av intervju og spørreskjema
  • reaktive mål og kravkarakteristika
  • mellom-gruppe- og innen-gruppe ¿design
  • faktorielle design, hoved-effekter og interaksjons-effekter
  • betydningen av utvalgsmetode for kausal slutnings-styrke
  • eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle design og styrking av indre validitet gjennom inklusjon av kontrollgrupper og ulike designelementer
  • sannsynlighetsbegrepet og relatere dette til signifikanstesting
  • hypotesetesting, type I og type II feil
  • Pearson produkt-moment korrelasjon
  • hovedprinsipper for en t-test
  • hovedprinsipper for variansanalyse
  • enkel lineær regresjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide intervju og spørreskjema
  • foreta operasjonaliseringer av variabler
  • designe enkle studier og styrke validitet gjennom inklusjon av ulike designelementer
  • evaluere styrker og svakheter ved forskningsdesign i publiserte studier og validiteten på funnene
  • beregne mål på sentraltendens og varians

Generell kompetanse

Studenten

  • kan de grunnleggende prinsippene for anvendelse av forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil det gjennomføres en seminardag der studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

Course requirements

  • Deltakelse på seminaret

Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %).

Examiners

En intern sensor.