EPN-V2

BALH3100 Strategic Human Resource Management Course description

Course name in Norwegian
Strategic Human Resource Management
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet vil studentene få en innføring i Strategisk HRM (Human Resource Management). HRM er kritisk for alle type organisasjoners levedyktighet og omhandler alle aktiviteter som gjelder ledelse av mennesker og arbeid i organisasjoner. God ledelse av menneskelige ressurser kan gi helsefremmende organisasjoner som også er effektive og lønnsomme. I dette emnet vil studentene få en innføring i grunnleggende teorier som er relevant for HRM med et særlig fokus på kjerneaktivitetene rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling. De vil også få kjennskap til ulike typer evalueringsverktøy og metodikk som brukes innenfor HR-feltet.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den strategiske betydningen av HRM
  • bred kunnskap om relevante HRM-aktiviteter, med spesifikt fokus på rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling
  • innsikt i de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess fra jobbanalyse til innstilling og ansettelse
  • kunnskap om systemer og metoder for prestasjonsledelse og kompetanseutvikling i organisasjoner
  • innsikt i betydningen av likebehandling og mangfold på arbeidsplassen
  • kunnskap om målinger en benytter ved leder-, medarbeider og prestasjonsutvikling
  • kunnskap om den profesjonelle samtalen og hvordan denne kan benyttes i forbindelse med karriereutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide jobbanalyser og legge opp fremdriftsplaner for de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess
  • frtolke ulike typer tester som en benytter ved leder-, medarbeider- og prestasjonsutvikling
  • bruke metodikk for å analysere kompetansebehov i organisasjoner
  • bidra til gjennomføring, oppfølging og avslutning av rekrutteringsprosesser
  • bruke metodikk for å følge opp ansatte i forhold til prestasjons- og kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske problemstillinger knyttet til rekrutteringsprosesser, prestasjonsmålinger og karriereutvikling

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, og casestudier.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre et intervju i en selvvalgt HR-avdeling om utvalgte emner innen rekruttering og karriereutvikling. Dette intervjuet skal arbeides med i grupper i en av undervisningsøktene der det er obligatorisk deltagelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave på maksimalt 8 sider gitt som hjemmeeksamen over to dager (48 timer).

Permitted exam materials and equipment

Alle skriftlige hjelpemidler.

Grading scale

Den individuelle oppgaven vurderes på en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.