EPN-V2

BAL3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv. Oppgaven kan også ha et relevant internasjonalt perspektiv.

Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode.

Bacheloroppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
  • har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven skrives i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Jobb og bosted er ikke særskilt årsak. Søknad om å skrive alene må sendes til emneansvarlig en måned før fristen for innlevering av skriftlig prosjektskisse.

Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning.

Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. Studentene tilbys inntil 2 timer veiledning per oppgave, samt inntil 2 fellesseminarer

Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på Canvas.

Course requirements

I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi. Du skal gjennomføre 7 uker praksis i dette emnet.

Assessment

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Første studieår
  • SYKK/SYKP2100 Personsentrert sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2022 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Første studieår.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
  • SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis, 5 stp.
  • SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere og gjøre rede for hvordan for eksempel stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
  • kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan gjøre rede for ulike psykiske lidelser og konsekvensen for personsentrert sykepleie
  • kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser
  • kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
  • kan kartlegge symptomer ved ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i praksisfeltet, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid

Grading scale

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (7 uker), inkludert selvstudier, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Examiners

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:

  • Deltakelse på seminar.
  • Refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

Course contact person

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.