EPN-V2

BAL3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske en problemstilling på et tema som enten er knyttet til offentlig virksomhet, har generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, eller som har et relevant internasjonalt perspektiv. Bacheloroppgaven skal tematisk, teoretisk og metodisk være forankret i en eller flere av de sentrale fagdisiplinene som er bærende for studiet, dvs. statsvitenskap, økonomi, jus og ledelsesfag. Studentene kan velge tema og problemstilling for oppgaven.

Emnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.

Required preliminary courses

Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
  • har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innen relevante fagdisipliner
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Teaching and learning methods

• Bacheloroppgaven skal normalt skrives i gruppe på to studenter, eventuelt alene eller i gruppe på tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på canvas.

Course requirements

Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.

Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi.;Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til;trafikkpedagogikk og -didaktikk og kjøreteknikk.;

Assessment

Praksis

Praksis omfatter minimum 20 dager observasjonspraksis gjennom hele semesteret ved praksisskole, med observasjon av praksisveileders undervisning etter Læreplanens trinn 1, Trafikalt grunnkurs og trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i andre semester.

Se praksisguiden for utfyllende informasjon om innhold og organisering av praksis.

Arbeidskrav;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

  • Studenten legger fram oversikt signert av praksisveileder og loggbok fra alle observasjoner av praksisveileders undervisning på trinn 1 og 2 samt;et refleksjonsnotat på 700 ord.
  • Gjennomføre to sekvenser kommenterende egenkjøring med private biler, i trafikalt miljø som oppgis av faglærer. I tillegg gjennomfører studentene to sekvenser der de gir hverandre tilsigelser. Sekvensene gjennomføres sammen med minst en medstudent. Dokumenteres skriftlig med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsene. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning

Permitted exam materials and equipment

Del 1

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 4 timer.

Del 2

Passeringstest 1: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute med sensor. Kjøreferdigheter og trafikal forståelse vurderes.

Del 3

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 2;timer - Trafikkteori.

Det er ingen progresjonskrav mellom de tre delene, de kan tas uavhengig av hverandre.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er bestått som må tas om igjen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet;
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Del 1: Læreplan føreropplæring klasse B og Samferdselsdepartementet: Vegtrafikklovgivningen 2014 .;

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt.

Examiners

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2: Bestått/Ikke bestått

Del 3. Bestått/Ikke bestått

Alle tre deler må bestås og karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter og som synliggjøres på vitnemålet.

Course contact person

Del 1: Det benyttes to interne sensorer

Del 2: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

Del 3: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

I alle tre eksamensdeler vurderer tilsynssensor eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.