Programplaner og emneplaner - Student
BAL2900 Project Assignment Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektoppgave
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Skoleeksamen på fem timer.
-
Required preliminary courses
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Learning outcomes
Gradert skala A-F.
-
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Course requirements
• Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
• Delta i minimum to veiledningstimer
Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse til ny frist.
Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15 000 ord og maksimum 17 000 ord. Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. Linjeavstanden skal være halvannen og skriften skal være 12 punkt Times New Roman.
-
Assessment
Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
-
Grading scale
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
- kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bla. priser og inntekt
- kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
- kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og prisdiskriminering
- kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
- kunnskap om generell likevekt og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
- illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
- gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
- illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien
-
Examiners
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
-
Course contact person
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.