EPN-V2

BAL2500 Management Control in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring i offentlig sektor
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

    Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    BAL1400 Regnskap og BAL2300 Samfunnsøkonomi.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
    • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
    • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
    • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
    • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
    • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
    • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
    • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
    • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
    • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjente arbeidskrav.

    Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

    Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensurers av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Inger-Lise Langslet