EPN-V2

BAL2300 Economics Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsøkonomi
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt.  I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
  • kunnskap om hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
  • kunnskap om produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
  • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer
  • kunnskap om makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
  • kunnskap om makroøkonomisk politikk
  • kunnskap om måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
  • gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i økonomiske spørsmål
  • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger

Teaching and learning methods

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is aware of the role and importance of design and technology in social development how they have varied historically and in the present age.
  • knows about innovation and future opportunities in the significance of design in technology in culture and society.
  • is aware of his/her own professional role and understands it in relation to both a contemporary and a historical social context

Skills

The student

  • is capable of developing new perspectives and using analysis and critical reflection on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design for a sustainable society
  • is capable of critically reflecting on future opportunities for the role and importance of design in society and to individuals
  • is capable of putting his/her own professional role in perspective and of using analysis in projects to identify opportunities and limitations to his/her own professional role
  • masters written and oral discussion and argumentation on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design to social development and individuals

Competence

The student is capable of

  • seeing him/herself and his/her own work in a human and global context
  • exchanging points of view and experience with others with backgrounds in the field and in this way contribute to developing good practice
  • reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Enkel kalkulator (se reglement).

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.  Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • Assignment 1: individual paper and group work. Scope: 1300-1500 words.
  • Assignment 2: individual paper and group work. Scope: 1500-2000 words.

Group size: 5-7 students. One overall grade is given for the portfolio.

All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.

The exam result can be appealed.