EPN-V2

BAL2200 Research Methods in the Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet bygger på de to første emnene og omhandler endringer i lærer- og elevrollen i et historisk, filosofisk, samfunnsmessig og globalt perspektiv. Dette innebærer kunnskap om skolen som organisasjon, skoleutviklingsarbeid, profesjonsetisk bevissthet og endringskompetanse som grunnlag for læreres samarbeid med elever, kolleger, foresatte og ulike instanser.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
    • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
    • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
    • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
    • kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk 

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
    • velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon, om dens rammefaktorer og styringsstruktur, om samarbeidet med kommende kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen og betydningen det har for elevenes læring og utvikling
    • har kunnskap om et sosialt mangfold knyttet til språk, kultur og livssyn for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte
    • har kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
    • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
    • har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole og mellom barnetrinn og ungdomstrinn
    • har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge
    • har kunnskap om demokrati, dannelse og utvikling av identitet, og betydningen dette har for skolens virksomhet i en internasjonalisert verden
    • har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet, og forstår samarbeidsprosesser på ulike nivå for best mulig å legge til rette for elevenes læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ut fra kunnskap om sosiale systemer, kritisk analysere samhandlinger i klasser og grupper av elever og fatte beslutninger som stimulerer elevenes læring
    • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler
    • kan reflektere over didaktiske, fagdidaktiske og skolefaglige spørsmål knyttet til elever med ulik bakgrunn i lys av arbeidet med de grunnleggende ferdigheter
    • kan legge til rette for estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse
    • kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læreprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid og kan kommunisere og analysere profesjonsetiske utfordringer både med hjemmet, kolleger og andre samarbeidspartnere
    • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
    • har innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer læreren står overfor som oppdrager i et pluralistisk og internasjonalisert samfunn
  • Course requirements

    Arbeidsmåtene i studiet omfatter både undervisningstilbudet som blir gitt og studentenes måte å arbeide på. Studiets arbeidsmåter vil dekke et bredt spekter av erfaringer for studentene, både gjennom undervisning og eget arbeid med pensumstoffet.

    Aktuelle arbeidsmåter er: Skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i grupper/klasse, digitalt arbeid og digitale læringsressurser og forskjellige former for øvelser, rollespill, casearbeid, formidling og presentasjon. Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og være én - eller flerfaglig, eller som selvvalgte kurs. Det legges vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap kobles til praksisopplæringen.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen (tredje studieår) kan avlegges:

    Arbeidskrav 1 knyttes til Tema 7: Dannelse og demokrati

    • Muntlig digital gruppepresentasjon om skolens historiske utvikling

    Arbeidskrav 2 knyttes til Tema 8: Skolen som inkluderende fellesskap.

    • Fagartikkel på 2500 ord med utgangspunkt i forskningsartikkel som belyser tema 8.

    Arbeidskrav 3 knyttes til hele høstens emne 3: Skolen i samfunnet

    • Studentene skal delta i en seminargruppe og legge frem en klassepresentasjon av en forskningsartikkel fra pensum.

    Arbeidskrav 4 knyttes til hele høstens emne 3: Skolen i samfunnet

    • Studentene skal delta på de praktiske øvelsene på fem dagseminarer i «Lærerverksted». Studentene kan ikke tilegne seg disse lærerferdighetene gjennom litteraturstudier.

    Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

    Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

    3. studieår:

    • Fagartikkel.
    • Analyse av forskningsartikler.
  • Grading scale

    Individuell skriftlig fagoppgave med tema Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet . Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord og er en hjemmeeksamen over én uke.

    Pedagogikk og elevkunnskap (60 studiepoeng) består av G1PEL1100, G1PEL2100, G1PEL3100 OG G1PEL3900. Eksamenskarakteren fra hvert emne vektes 25 prosent av avsluttende karakter og slås sammen til én samlet karakter for studieenheten.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Elin Berg