EPN-V2

BAL2200 Research Methods in the Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av lærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • læreren, eleven og opplæringen II
  • læreren og eleven i organisasjonen II
  • læreren, eleven og skolen i samfunnet II

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som læreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv
  • vet hvordan man kan bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere og kritisk vurdere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan kritisk reflektere over maktforhold i utdanning og skole, herunder lærerens utøvelse av makt i forvaltningen av sitt yrke
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for profesjonsfellesskap og utviklingsarbeid som bidrar til både egen, kollegers og skolens utvikling

Course requirements

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Permitted exam materials and equipment

Individuell eksamen i form av en audiovisuell presentasjon på 10-15 minutter som er digitalt tilgjengelig.

Eksamen kan påklages.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Eksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.

Examiners

Gradert skala A-F.

Course contact person

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.