EPN-V2

BAL2200 Research Methods in the Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
FALL 2020
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
    • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
    • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
    • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
    • kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
    • velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner, og oppgaveløsning.

  • Course requirements

    Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter. Det skriftlige arbeidet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må studentene levere en forbedret besvarelse innen en kort frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.

  • Assessment

    Skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.  

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Examiners

    Ingen forkunnskapskrav

  • Course contact person

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
    • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
    • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspepktiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
    • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
    • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
    • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
    • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
    • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
    • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger