EPN-V2

BAL2100 Introductory Managerial Accounting Course description

Course name in Norwegian
Bedriftsøkonomi
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i internregnskap, budsjettering, investering, finansiering og likviditetsstyring og analysemetoder som kostnadskalkyler og resultatmåling. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi et kvalifiserende grunnlag for å utføre oppgaver innen rasjonell økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulent, økonomisjef og controller. Emnet skal også gi ferdigheter i bruk av regneark. Det blir brukt eksempler fra offentlig sektor.

Required preliminary courses

Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne i 6. semester.

I en bacheloroppgave viser studentene at de behersker kunnskaper og ferdigheter tilegnet gjennom studiet. Bacheloroppgaven er studentens svennestykke. Det er tre mulige typer bacheloroppgave:

  • skriftlig oppgave
  • produksjonsoppgave
  • kombinasjonsoppgave

Den enkelte type bacheloroppgave er nærmere beskrevet under Organisering og arbeidsmåter.

Tema og rammer for bacheloroppgaven må forhåndsgodkjennes av instituttleder.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • kostnader, inntekter og optimering
  • produktvalg
  • budsjettering og likviditetsstyring
  • nullpunktsanalyse
  • kostnadskalkyler og kalkulasjon
  • internregnskap, normalkalkulasjon
  • investeringsanalyse, kapitalbehovsberegning og finansiering
  • effektiv rente

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • gjennomføre kostnads- resultat og volumanalyser
  • stille opp budsjetter for inntekter og kostnader, innbetalinger og utbetalinger
  • stille opp kalkyler og internregnskap med normalkalkulasjon
  • beregne kapitalbehov
  • benytte nåverdimetoden, internrentemetoden og tilbakebetalingsmetoden
  • beregne effektiv rente
  • bruke regnearkverktøyet Excel

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av grunnleggende bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • foreta skriftlige bedriftsøkonomiske analyser ved å benytte relevante beregningsmetoder og teori

Teaching and learning methods

I undervisningen legges det stor vekt på gjennomgang av oppgaver.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Det er fire obligatoriske innleveringer i Canvas i løpet av semesteret der tre må være bestått for at man skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Arbeidet med bacheloroppgaven er et selvstendig prosjekt. Studenten skal velge en oppgave innenfor studieplanens områder og målsetninger. Tema må avgrenses, og studenten må velge en avgrensing som er relevant for en yrkesutøvelse på fagfeltet. Det er mulig å knytte bacheloroppgaven temamessig til praksis eller særemne etter nærmere avklaring med veileder.

Forhåndsgodkjenning

For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS med tema for oppgaven. Innleveringsfrist framgår av undervisningsplanen og vil normalt være medio november i 5. semester. Den enkelte type bacheloroppgave og hvilken informasjon skjemaet skal inneholde er nærmere beskrevet i avsnittene Skriftlig-, Produksjons- eller Kombinasjonsoppgave.

Veileder

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, og oppnevnes av instituttleder på grunnlag av innlevert skjema (jfr. innledningen). Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

Permitted exam materials and equipment

Pensumliste skal godkjennes av veileder. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Pensumlisten skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent pensumliste sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

Skriftlig bacheloroppgave

Skriftlige bacheloroppgaver skrives normalt individuelt.

Den skriftlige bacheloroppgaven har form av et vitenskapelig arbeid. Studenten skal dokumentere fakta- og teorikunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å sette denne kunnskapen inn i en sammenheng og evnen til selvstendig og nyansert drøfting.

I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.

Omfanget av den skriftlige bacheloroppgaven (se Vurdering) skal være 20-25 sider. Etter avtale med veileder kan omfanget utvides til 25-40 sider avhengig av emnets karakter og gruppestørrelse.

Produksjonsoppgave

Produksjonsoppgaver utarbeides normalt i grupper på to-tre studenter, men kan etter særskilt søknad også løses individuelt eller i grupper på opptil fem studenter.

Produksjonsoppgaven har form av en medieproduksjon med et refleksjonsnotat.

Studenten skal dokumentere praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsettinger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Medieproduktet skal være gjennomarbeidet i ulike kombinasjoner av tekst, lyd og bilde, med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidler skal brukes både kreativt og kontrollert. Studentene skal i produksjonsrapporten analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av oppsatt bakgrunnslitteratur.

I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.

Omfanget av en produksjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktet og gruppens størrelse. Omfanget av produksjonen avtales med veileder. Produksjonsrapport skal utgjøre ca. 10 sider pr. person.

Kombinasjonsoppgave

Kombinasjonsoppgaver utarbeides individuelt eller i mindre grupper.

Kombinasjonsoppgaven består av en medieproduksjon og en skriftlig del. Medieproduktet kan være praktiske eksempler tilknyttet den skriftlige delen, eller være et selvstendig medieprodukt som drøftes opp mot relevant teori i den skriftlige delen. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt.

I skjema for godkjenning av bacheloroppgaven skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Studenten skal redegjøre for hvordan mediefagets litteratur skal anvendes i oppgaven, og skissere en tids- og arbeidsplan for arbeidet med bacheloroppgaven. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder.

Omfanget av en kombinasjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktets karakter og gruppens størrelse. Omfanget av oppgavens enkelte deler avtales med veileder.

Grading scale

Det er en felles vurderingsordning for alle typer bacheloroppgave. Avsluttende vurdering består av to deler.

Eksamensdel 1: Bacheloroppgave (skriftlig oppgave, medieprodukt eller en kombinasjonsoppgave). Bestanddeler og nærmere beskrivelse av omfang for den enkelte form for bacheloroppgave er gitt under Organisering og arbeidsmåter. Det gis en (samlet) karakter for bacheloroppgaven.

Eksamensdel 2: Individuell muntlig høring. Høringen har form av en samtale om bacheloroppgaven mellom kandidaten og sensorene. Ved den muntlige høringa kan karakteren på bacheloroppgaven justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte kandidat.

Ny/utsatt eksamen og klage

Studenter som ikke består ordinær eksamen, uavhengig av del, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse og gå opp til en ny individuell muntlig høring.

Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny besvarelse basert på en ny problemstilling neste gang ordinær eksamen gjennomføres. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Ved endring i resultat på oppgaven etter klage, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course contact person

Både eksamensdel 1 og 2 må vurderes til minst E for samlet bestått bokstavkarakter.