EPN

BAL2000 Governance Course description

Course name in Norwegian
Styring og samfunn
Study programme
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på «samfunnsstyring», og de prosessene som ligger bak at samfunn endrer og utvikler seg i en bestemt retning. Både offentlig og privat sektor, så vel som sivilsamfunn, er relevante for samfunnsstyring, og emnet fokuserer blant annet på grensene mellom disse sektorene. I tillegg reises spørsmålet om det har vokst fram nye styringsformer på tvers av de klassiske sektorene, som gjerne omtales som nettverksstyring og samstyring, og hvilke implikasjoner dette har for styring og demokrati. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse, og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Emnet tar også opp utfordringer overfor norsk samfunnsstyring og politiske institusjoner fra prosesser som globalisering og europeisering, sett fra et såkalt flernivåperspektiv. I tillegg vil emnet fokusere på norsk samfunnsstyring i et komparativt perspektiv, med et spesielt blikk på den nordiske modellen. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styrings- og ledelsesutfordringer som preger norsk offentlig sektor.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har kunnskap om

  • de klassiske formene for samfunnsstyring
  • blandingsforholdet mellom ulike former for samfunnsstyring over tid og mellom land
  • begrepet samstyring og demokratiske fordeler og ulemper ved denne styringsformen
  • den norske/nordiske velferdsstatsmodellen og de styringsprinsippene som kjennetegner modellen
  • synet på offentlig og privat ansvar i ulike politiske ideologier
  • borger - og brukerdeltakelse, sosial kapital og tillit
  • bakkebyråkratiets politiske innflytelse gjennom sin iverksettelse av politiske vedtak

Ferdigheter

Studentene kan

  • redegjøre for de klassiske formene for samfunnsstyring
  • redegjøre for kjennetegn ved den norske/nordiske velferdsstatsmodellen
  • gjøre faglige vurderinger av ulike styringsformer og identifisere demokratiske utfordringer ved nye og gamle former for samfunnsstyring
  • ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig og privat sektor i lys av ulike politiske ideologier
  • gjøre rede for ulike former for borger og brukerdeltakelse og sammenhengen mellom deltakelsesformer og utvikling av sosial kapital og tillit i befolkningen
  • gjøre faglige vurderinger av bakkebyråkratiets innflytelse på iverksettelsen av politiske vedtak

Generell kompetanse

Studentene kan

  • anvende teoretisk og begrepsmessig kunnskap i konkrete problemstillinger om samfunn og styring
  • stille faglige og kritiske spørsmål til organisering og styring innenfor velferdsstaten
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Teaching and learning methods

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager (72 timer).

Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord +/- 10 % (eksklusive tittelside, evt innholdsfortegnelse, referanseliste og evt appendiks). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Ann-Helèn Bay