EPN

BAL2000 Governance Course description

Course name in Norwegian
Styring og samfunn
Study programme
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på «samfunnsstyring», og de prosessene som ligger bak at samfunn endrer og utvikler seg i en bestemt retning. Både offentlig og privat sektor, så vel som sivilsamfunn, er relevante for samfunnsstyring, og emnet fokuserer blant annet på grensene mellom disse sektorene. I tillegg reises spørsmålet om det har vokst fram nye styringsformer på tvers av de klassiske sektorene, som gjerne omtales som nettverksstyring og samstyring, og hvilke implikasjoner dette har for styring og demokrati. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse, og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Emnet tar også opp utfordringer overfor norsk samfunnsstyring og politiske institusjoner fra prosesser som globalisering og europeisering, sett fra et såkalt flernivåperspektiv. I tillegg vil emnet fokusere på norsk samfunnsstyring i et komparativt perspektiv, med et spesielt blikk på den nordiske modellen. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styrings- og ledelsesutfordringer som preger norsk offentlig sektor.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har

  • kunnskap om hva som ligger i begrepet samfunnsstyring, herunder kjennetegn ved offentlig og privat sektor
  • kunnskap om begrepet «governance» eller samstyring
  • kunnskap om demokratiske utfordringer knyttet til nye former for styring som nettverksstyring og samstyring, herunder styring og kontroll
  • kunnskap om borger- og brukerdeltakelse
  • kunnskap om norsk samfunnsstyring og utfordringer fra globalisering og europeisering
  • kunnskap om den nordiske modellen for samfunnsstyring og forskjeller/likheter mellom de Norge og de andre nordiske landene
  • kunnskap om frivillige organisasjoners rolle i offentlig politikk

Ferdigheter

Studentene kan

  • redegjøre for begrepet om samfunnsstyring og skillet mellom offentlig og privat sektor
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og demokratiske utfordringer ved nye former for styring som nettverksstyring og samstyring
  • ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig sektor
  • gjøre faglige vurderinger av borger- og brukerdeltakelse
  • redegjøre for hvordan norsk samfunnsstyring påvirkes av prosesser som globalisering og europeisering, herunder begrepet om flernivåstyring

Generell kompetanse

Studentene kan

  • finne og bruke relevante og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Teaching and learning methods

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Course requirements

Ingen arbeidskrav. 

Assessment

Hjemmeeksamen over en periode på 3 dager/72 timer.

Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (eksklusive tittelside, evt innholdsfortegnelse, referanseliste og evt appendiks). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

 Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes  intern og  ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.