EPN-V2

BAL1400 Accounting and Public Sector Accounting Course description

Course name in Norwegian
Regnskap
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain theoretical models that form the basis for the concept quality of life
  • can identify the significance of contextual and cultural frameworks, and the individual’s values and perspectives in life
  • can identify what promotes and diminishes quality of life
  • can identify the relationship between quality of life and health
  • can critically assess the use of the quality of life concept at the group, individual and societal level
  • can critically assess different methodological approaches to examine quality of life, both in the health and social care services and in research
  • can assess the significance of user participation and autonomy in the health and social care services and user participation in research

Skills

The student

  • can use different questionnaires to map quality of life
  • can analyse and interpret quality of life measurements
  • can assess quality of life in different groups of people
  • can apply user participation when assessing quality of life at all levels of the health services

General competence

The student

  • can disseminate an independent work on issues relating to quality of life in the health and social care services
  • can communicate about nursing issues relating to this topic at all levels of the health services

Recommended preliminary courses

Grunnleggende matematikk inkludert prosentregning og enkle ligninger.

Grunnleggende kunnskap om bruk av regneark.

God norsk muntlig og skriftlig.

Required preliminary courses

The course will use varied, student-active work methods. The methods used are lectures, group work, role play and exercises, and self-study.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har grunnleggende kunnskap om:

  • Formål og prosesser for budsjett og regnskap
  • Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
  • Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
  • Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
  • Programvare for budsjett og regnskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
  • Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
  • Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
  • Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver i regneark.

Course requirements

Individual home examination over three days. Scope: 2,500 words (+/- 10%).

If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Assessment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng.

Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.

Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.

Course contact person

Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.