Programplaner og emneplaner - Student
BAL1400 Accounting and Public Sector Accounting Course description
- Course name in Norwegian
- Regnskap
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i budsjett og regnskap (eksternregnskap) i privat, kommunal og statlig sektor, samt en innføring i bruk av regneark i budsjett og regnskap. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innenfor regnskap og økonomi i privat og offentlig sektor.
Recommended preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
- har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på trinn 5-10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
- har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- har kunnskap om hvordan det praktiske, skapende og estetiske kan påvirke helse, trivsel og læring
- har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
- har kunnskap om flerspråklighet og læring
- har kunnskap om analyse av profesjonsetiske dilemmaer
Ferdigheter
Studenten
- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte med ulike livssyn, ulike sosial bakgrunner, og ulike språklige tilhørigheter
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
- kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en skole preget av mangfold og pluralisme
- kan håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teknologirike klasserom; for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- har kunnskap om barn og unges identitetsutvikling og livsverden og anvender dette i sin pedagogiske refleksjon og praksis.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.;
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har grunnleggende kunnskap om:
- Formål og prosesser for budsjett og regnskap
- Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
- Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Programvare for budsjett og regnskap
Ferdigheter
Studenten kan
- Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
- Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
- Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
- Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver i regneark.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1 gruppearbeidskrav som skal løses i grupper av 2-3 personer
2 individuelle arbeidskrav
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Kalkulator
Grading scale
Gradert skala A-F.;
Examiners
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.
Course contact person
Ingen.