Programplaner og emneplaner - Student
BAL1300 Labour Law Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsrett
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorOne Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Del 1) Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Del 2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
- innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
- innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
- anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
- formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
- ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
- se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
- se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
- arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- strukturere fagstoff
- finne rettskilder ved å bruke digitale databaser
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet baseres på litteraturstudier, oppgaveløsning, plenumsundervisning, gruppearbeid og veiledning.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet består av to deler:
1) Utredning
Studentene skal individuelt eller i grupper på maksimum tre personer skrive en utredning. Studentene velger selv tema innenfor den faglige rammen som emneplanen i arbeidsrett setter. Utredningen skal være på maksimum ti sider. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Utredningen teller 60 prosent av endelig karakter.
2) Individuell hjemmeeksamen på 5 timer. Skrifttype Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjemmeeksamen teller 40 prosent av endelig karakter.
For å bestå emnet må både utredningen og hjemmeeksamen vurderes til bestått karakter.
Ny eksamen tas i de delene av eksamen som ikke er bestått. Ny utredning må være basert på nytt tema eller på ny vinkling av tema i forhold til tidligere sensurert utredning. Den tidligere sensurerte utredningen skal i begge tilfeller vedlegges ny utredning.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.
Examiners
Studenten må være tatt opp på studiet
Course contact person
Diego Praino