EPN-V2

BAL1300 Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Del 1) Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Del 2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
  • innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
  • innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
  • anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
  • formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
  • ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
  • se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
  • se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
  • arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • strukturere fagstoff
  • finne rettskilder ved å bruke digitale databaser

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet baseres på litteraturstudier, oppgaveløsning, plenumsundervisning, gruppearbeid og veiledning.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler: 

1) Utredning

Studentene skal individuelt eller i grupper på maksimum tre personer skrive en utredning. Studentene velger selv tema innenfor den faglige rammen som emneplanen i arbeidsrett setter. Utredningen skal være på maksimum ti sider. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. 

Utredningen teller 60 prosent av endelig karakter.

2) Individuell hjemmeeksamen på 5 timer. Skrifttype Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. 

Hjemmeeksamen teller 40 prosent av endelig karakter. 

For å bestå emnet må både utredningen og hjemmeeksamen vurderes til bestått karakter. 

Ny eksamen tas i de delene av eksamen som ikke er bestått. Ny utredning må være basert på nytt tema eller på ny vinkling av tema i forhold til tidligere sensurert utredning. Den tidligere sensurerte utredningen skal i begge tilfeller vedlegges ny utredning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.

Examiners

Studenten må være tatt opp på studiet

Course contact person

Diego Praino