EPN-V2

BAL1300 Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter rettigheter og plikter som gjelder i arbeidslivet, spesielt rettsreglene som gjelder for ansatte i offentlig sektor. Både rettsforholdet mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver og rettsforholdet mellom arbeidslivets organisasjoner inngår i emnet.;I arbeidsrett vektlegges anvendelse av juridisk metode, og emnet sees i sammenheng med forvaltningsrett.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kunnskap om sykepleierens funksjon og oppgaver på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten, samt forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten.

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* gjelder det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres.

  • Teaching and learning methods

    For å påbegynne emnet må praksisperiodene fra andre studieår være bestått samt SPHLEG Legemiddelregning.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for relevante lover, forskrifter, regler og andre rammefaktorer som styrer virksomheten i kommunehelsetjenesten
    • kan gjøre rede for hvilken betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samhandling i kommunehelsetjenesten har for sikring av et helhetlig pasientforløp
    • kan gjøre rede for gerontologi, og de viktigste kjerneområdene innenfor geriatri og kroniske sykdommer
    • kan forklare hvordan aldersforandringene og sykdommene innvirker på grunnleggende behov, helse og empowerment
    • kan gjøre rede for lindrende sykepleieintervensjoner til pasienter i livets sluttfase
    • kan drøfte behovet for sykepleieintervensjoner overfor pasienter med svikt i grunnleggende behov
    • kan gjøre rede for modeller, teorier og sentrale begreper ved kronisk og/eller alvorlig sykdom
    • kan gjøre rede for betydningen av folkehelsearbeid
    • kan gjøre rede for sykepleierens fagutviklende funksjon, samt forskning og klinisk praksis
    • kan gjøre rede for hensikten med individuell omsorgsplan
    • kan gjøre rede for helseveiledning tilpasset ulike målgrupper, for å styrke pasientens rett til medbestemmelse
    • kan gjøre rede for spesielle kommunikasjonsteknikker i samhandling med pasienter med afasi og kognitiv svikt
    • kan gjøre rede for betydningen av kultursensitivitet i samhandling i møte med pasienter og pårørende i et flerkulturelt samfunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teorier, forsknings og erfaringsbasert kunnskap fra sykepleievitenskap, natur- og medisinsk naturvitenskap, og samfunnsvitenskap til vurdering av ulike sykepleiefaglige problemstillinger tema relatert til ulike målgrupper på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger/dilemmaer på individ -, gruppe - og samfunnsnivå
    • kan vise evne til å kritisk vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger relatert til sykepleierens funksjon og oppgaver
    • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • Assessment

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid og selvstudier.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Gruppeoppgave m/muntlig fremlegg relatert til pasienter i kommunehelsetjenesten
    • Deltakelse på èn seminardag tilknyttet INTER1200
  • Grading scale

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

  • Examiners

    Ingen

  • Course contact person

    Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått