EPN-V2

BAL1300 Labour Law Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrett
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Ingen

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til ulike lesestrategier
  • har kunnskap og hvordan å integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
  • har kunnskap om flerspråklig utvikling og spesielle språklige utfordringer andrespråklige elever kan ha i norsk skole

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende styringsdokumenter i planlegging av undervisning kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
  • kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 5. - 10. trinn
  • kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den individuelle arbeidsretten som omfatter regler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, lønn, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, permisjon, oppsigelse, avskjed og virksomhetsoverdragelse
  • innsikt i den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister
  • innsikt i hvilke hensyn som ligger til grunn for arbeidsrettsreglene

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og formulere arbeidsrettslige problemstillinger
  • anvende et bredt spekter av ulike rettskilder
  • formidle kunnskap i arbeidsrett på en presis og nyansert måte
  • ta standpunkt til konkrete, praktiske arbeidsrettspørsmål ut fra en metodisk tilnærming
  • se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
  • se sammenheng mellom norske regler og internasjonal rett

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid
  • kan arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan strukturere fagstoff

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet baseres på litteraturstudier, oppgaveløsning, plenumsundervisning, gruppeundervisning og veiledning.

Course requirements

Praksis i andre semester inneholder 30 dager veiledet praksis

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende vurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetlig vurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. For nærmere informasjon, se forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30.juni 2006 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universitet og høyskoler §4-10 sjette ledd.

Assessment

Bestått/ikke bestått

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt ved skoleeksamen: Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.

Grading scale

I denne praksisperioden vektlegges språk og læring hvor studenten særlig skal arbeide med de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlighet. Dette er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv. Temaer og krav til veiledet praksis er spesifisert i vurderingsrapporten. Praksisskolen bør legge til rette for at studentene kan bruke skoledagen også til forberedelser og arbeid knyttet til veiledet praksis.

Examiners

Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.