Programplaner og emneplaner - Student
BAL1100 Public Policy and Administration Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig politikk og administrasjon
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
- har kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
- har oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier
Ferdigheter
Studenten
- skal ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kan vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
- kan se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
- kan presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
- kan presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det representative demokratiet og den parlamentariske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om forholdet mellom det offentlige og innbyggerne, som borgere og brukere
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
- kunnskap om etiske aspekter ved offentlig politikk og administrasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative organer og disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
- Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave som resulterer i en muntlig presentasjon (5-10 min.) fra hver gruppe.
- Arbeidskrav 2: Individuell skriveoppgave (3 sider).
- Arbeidskrav 3: Gruppearbeid som resulterer i en innlevering (maks. 12 lysbilder).
- Arbeidskrav 4: Gruppearbeid og hverandrevurdering. Hver gruppe lager en figur/illustrasjon med en forklarende tekst på en halv side.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Course requirements
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler: Arbeidskrav 2 og 4. På bakgrunn av tilbakemeldingene som er gitt på arbeidskravene skal studentene individuelt utvide, revidere og forbedre de to tekstene som skal inn i eksamensmappa. Arbeidskrav 2 skal forlenges til 4 sider og arbeidskrav 4 til 3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Assessment
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.