EPN-V2

BAL1000 Legal Method and Administrative Law Course description

Course name in Norwegian
Juridisk metode og forvaltningsrett
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet omfatter en innføring i juridisk metode og forvaltningsrett. Juridisk metode handler om hva man bygger på og hvordan man resonnerer når man tar stilling til rettsspørsmål. Hovedinnholdet i emnet er alminnelig forvaltningsrett. Dette er rettsreglene som gjelder alle eller de fleste forvaltningsorganene og deres virksomhet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende forståelse for juridisk metode
  • kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
  • inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
  • kjennskap til reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse
  • kunnskaper om allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
  • oversikt over kontrollordningene med forvaltningen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende lovteksten som rettskilde og drøfte og ta standpunkt til forvaltningsrettslige spørsmål på en forsvarlig juridisk måte.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg sentralt fagstoff og anvende dette skriftlig i teoretiske og praktiske oppgaver.

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet består i hovedsak av forelesninger, gruppeundervisning og oppgaveløsning.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studenten skal i løpet av emnet levere ett skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Lovdatas åpne nettsider og ukommenterte samlinger, utskrifter og særtrykk av lover og forskrifter. Dersom OsloMet har anskaffet eksamensversjonen av Lovdata Pro vil denne erstatte tilgangen til Lovdatas åpne nettsider.

Grading scale

On completion of the course, the student will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge 

The student 

  • has in-depth knowledge about analyzing text and talk and their main research traditions.
  • has in-depth knowledge of theories and conceptualisations about the relationship between discourses  and power.

Skills

The student

  • has gained methodological competence to skillfully outline a discourse analysis based on own empirical material, as a core content of a paper aimed at publication in a research journal.

General competence 

The student

  • can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and methods based on developed methodological competence.

Examiners

The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.

The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.

The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.

Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers. 

Course contact person

Preparations for the course

Students are expected to read the syllabus before the first part of the course to be able to participate actively in discussions.

Work requirements

Mandatory participation at the two-days workshop in the first part of the course.

Mandatory participation at the one-day workshop in the last part of the course. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.

Attendence

80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3000 words plus reference list on a given topic.