Programplaner og emneplaner - Student
BAFY6000 Physical and Motor Development and Activity in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen
- Study programme
-
Physical and Motor Development and Activity Early Childhood Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
- kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
- kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
- kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
- kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle eget dramatisk uttrykk
- bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
- lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
- formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
- observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
- forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
- har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
- ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.
Required preliminary courses
Følgande arbeidskrav må vere godkjende før studentane kan gå opp til eksamen i emne 1:
- Gruppeoppgåve (om lag 5000 ord): Utprøving og vurdering av sakprosaskriving i i eigen klasse i grunnskulen. Oppgåva føreset deltaking på første og andre samling, erfaringsutveksling og samskriving på nettet. Arbeidskravet inneber og samarbeid og kunnskapsdeling i eige kollegium. Faglærar på OsloMet gir digital respons på gruppeoppgåva før endeleg innlevering. Innlevering på universitetets digitale læringsplattform. Målform: nynorsk.
- Individuell oppgåve (om lag 2000 ord): Elevtekstanalyse på makro- og mikronivå. Innlevering på universitetets digitale læringsplattform. Målform: bokmål.
Learning outcomes
Eksamen vert gjennomført i haustsemesteret. Den avsluttande vurderinga på emne 1 er ein individuell munnleg eksamen i språklege emne med 20 minutt førebuing og om lag 20 minutt eksaminasjon. Eksamen blir halden på OsloMet.
Ny/utsett eksamen
Ny og utsett eksamen vert gjennomført på same måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.
Content
Studiet består av tre hovedtemaer:
1. Barns motoriske utvikling og læring
- Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
- Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
- Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
- Observasjon
2. Læringsmiljø
- Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
- Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
- Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
- Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser
3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv
- Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
- Kroppslig litterasitet - kropp og bevegelse i danningsprosesser
- Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
- Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
- Praktisk/muntlig eksamen i gruppe. Den muntlige eksamen tar utgangspunkt i en gruppevis dramatisering for en aldersbestemt barnegruppe (varighet inntil 15 minutter pr. gruppe). Muntlig eksamen gjennomføres deretter som en samtale i gruppe med individuell vurdering (varighet 40 minutter pr. gruppe).
Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen. Kandidater som får ikke bestått resultat på del 1 leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Kandidater som får ikke bestått på del 2, kan gjennomføre eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes en gruppe.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F.
Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).
Permitted exam materials and equipment
Sjå programplanen.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Nærmere informasjon om eksamen blir gitt i eget notat.
Admission requirements
Se programplanen (BAFYO).