EPN-V2

BAFY6000 Physical and Motor Development and Activity in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen
Study programme
Physical and Motor Development and Activity Early Childhood Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns utvikling av motorikk og barns behov for bevegelse i barnehagen. En barnehagelærer skal kunne støtte barn slik at alle barn blir trygge på egen kropp, får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser. Du får inngående innsikt i hvordan du kan tilrettelegge og utvikle barnehagens fysiske miljø inne og ute. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for og å stimulere til fysisk aktivitet, lek, utfoldelse og mestringsopplevelse for enkeltbarn og barnegrupper. Studiet legger vekt på dialog og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid.

Emnet presenterer og drøfter nyere forskning og ulike perspektiver på barns kroppslige lek og læring.

Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder. Gjennom studiet skal studentene få innsikt i hvordan kropp og bevegelse kan inngå i tverrfaglige utviklingsprosjekt. Studiet gir innsikt i ulike perspektiver, tradisjoner, verdier og normer for fysisk aktivitet og lek i ulike fysiske miljø. Det vil være progresjon i gjennomgående temaer for å sikre at studenten kan gi et pedagogisk tilbud tilpasset barnas alder og behov og reflektere over ulike tilnærminger og teorier.

Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.

Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Required preliminary courses

Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler. Gjennom kurset skal deltakerne opparbeide grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå).

Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.

Emnet er lagt opp som en serie med fire todagers samlinger (og en siste, femte, én dags avsluttende samling), egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier,miniprosjekter med innlevering, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.

På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av kurslederne i forbindelse med det avsluttende prosjektarbeidet og dokumentasjon av kompetanse. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver og prosjekt.

Learning outcomes

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap i teoretiske tilnærminger om motorisk utvikling og læring
  • omfattende kunnskap i å analysere og vurdere mangfoldige verdisyn og perspektiver på kropp og bevegelse
  • avansert innsikt i hvordan kropp- og bevegelseskulturer kan skape inkluderende leke og læringsmiljøer
  • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om hvordan barn opplever og tar i bruk rom og sted i sine omgivelser
  • bred kunnskap og utvidet forståelse av livsmestring og helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere barnehagens leke- og læringsmiljø og arbeide selvstendig med å utvikle utfordrende og aldersrelaterte bevegelsesmiljøer for alle barn
  • kan vurdere og legge til rette for barns muligheter for å oppleve mestring gjennom motoriske utfordringer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere didaktisk arbeid knyttet til kropp og bevegelse og samtidig gjøre sikkerhetsvurderinger
  • har utvidet forståelse av og kan anvende ulike observasjons- og refleksjonsverktøy til bruk for veiledning og analyse av barns motorikk og kroppslighet.
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy i pedagogisk arbeid med kropp og bevegelse
  • kan tilrettelegge og gjennomføre fysisk - motoriske aktiviteter med barnegruppen der målet er å utvikle motoriske ferdigheter
  • kan støtte barn på en måte som bidrar til at alle barn blir trygge på egen kropp, og derigjennom får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser.

Generell kompetanse

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike bevegelsespraksiser og hvordan disse er påvirket av samfunn, kultur og natur
  • kan vurdere forskningsbasert kunnskap knyttet til barn og motorikk 
  • har evne til å reflektere over både egen og barns kroppslighet i kommunikasjon og samspill i barnehagehverdagen
  • kan lede pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til læringsmiljøer i barnehagen
  • kan tilrettelegge for et inkluderende barnehagemiljø, der alle barn får en positiv opplevelse av mestring sammen med andre barn i barnehagen.

Content

Studiet består av tre hovedtemaer:

1. Barns motoriske utvikling og læring

  • Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
  • Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
  • Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
  • Observasjon

2. Læringsmiljø

  • Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
  • Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
  • Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
  • Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser

3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv

  • Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
  • Kroppslig litterasitet - kropp og bevegelse i danningsprosesser
  • Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
  • Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
  • vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
  • vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
  • vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget studium
  • anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
  • kritisk analysere og forbedre egen undervisning og bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
  • videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
  • demonstrere utdanningsfaglig kompetanse
  • identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse på obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell skriftlig rapport, 1500 ord (+/- 10%). Basert på et faglig framlegg i barnehagen utarbeides det, sammen med kollegaer i barnehagen, en foreløpig plan for et utviklingsarbeid innenfor tematikken i studiet. Formål: lede pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til bevegelsesmiljøer i barnehagen, basert på kunnskaper tilegnet i studiet
  • Individuell skriftlig rapport, 1500 ord (+/- 10%). Basert på planlagte og gjennomførte bevegelsesaktiviteter for hele barnegruppen, hvor bruk av digitale verktøy inngår, utarbeides det en rapport med refleksjoner og vurderinger knyttet til teori. Formål: Vise evne til å kunne tilrettelegge og gjennomføre aktiviteter med barnegruppen der målet er å utvikle fysisk-motoriske egenskaper og ferdigheter
  • Digital historiefortelling på ca. tre minutter. Observere og analysere (inkl. tidsbruk/organisering) læringsmiljøene i barnehagen og vurdere utviklingsmuligheter. Formål: Kan tilrettelegge for et inkluderende barnehagemiljø, der alle barn får en positiv opplevelse av mestring gjennom å delta i bevegelseslek sammen med andre barn.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med medstudentvurdering og/eller tilbakemelding:

  • Studenten skal utarbeide en poster som vurderes av medstudent med utgangspunkt i oppsatte kriterier.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Vurdering av deltakernes faglige bidrag, individuelt og som gruppe, inngår i kurset. Avsluttende vurdering består av to deler som leveres som to samlede dokument, eller i digitalt bloggformat.

  1. Utdanningsfaglig portefølje, som inneholder

    1. en kort (ca. en side) presentasjon der du presenterer din utdanningsfaglig profil og kompetanse,
    2. de fire innleveringene i kurset, i opprinnelig eller videreutviklet form og
    3. skisse av plan for videre utvikling av utdanningsfaglig kompetanse.
  2. Prosjektrapport. Tema for prosjektrapporten, format og omfang avtales med og godkjennes av kursleder, og skal være innenfor minst ett av de fire områdene i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet. Arbeidet skal vise utdanningsfaglig kompetanse i å presentere og analysere utfordringer knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Det er ikke et fast krav til antall ord/sider, men arbeidsomfanget er beregnet til ca. 50 timer og rapporten bør avspeile dette. Prosjektrapporten kan leveres i gruppe eller individuelt.

Frist for innlevering: En uke etter siste samling.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Permitted exam materials and equipment

Bestått-Ikke bestått

Grading scale

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Prosjektrapporten og mappen vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom den avsluttende rapporten vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.

Tilsynssensor

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Examiners

Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:

  1. Undervisning i høyere utdanning. Lærerrolle. FoU-basert undervisning. Ulike undervisningssituasjoner. Fagforskjeller og –likheter.
  2. Studenters læring – perspektiver og praktisk tilrettelegging. Undervisning, feedback og veiledning. Gruppeundervisning og gruppearbeid.
  3. Vurdering, akademiske standarder, studentevaluering av utdanning, medstudentvurdering.
  4. Kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning, profesjonalisering. Høyere utdanning.

Admission requirements

Se programplanen (BAFYO).