Programplaner og emneplaner - Student
BAFY6000 Physical and Motor Development and Activity in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen
- Study programme
-
Physical and Motor Development and Activity Early Childhood Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns utvikling av motorikk og barns behov for bevegelse i barnehagen. En barnehagelærer skal kunne støtte barn slik at alle barn blir trygge på egen kropp, får en positiv selvoppfatning og blir kjent med egne følelser. Du får inngående innsikt i hvordan du kan tilrettelegge og utvikle barnehagens fysiske miljø inne og ute. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for og å stimulere til fysisk aktivitet, lek, utfoldelse og mestringsopplevelse for enkeltbarn og barnegrupper. Studiet legger vekt på dialog og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid.
Emnet presenterer og drøfter nyere forskning og ulike perspektiver på barns kroppslige lek og læring.
Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder. Gjennom studiet skal studentene få innsikt i hvordan kropp og bevegelse kan inngå i tverrfaglige utviklingsprosjekt. Studiet gir innsikt i ulike perspektiver, tradisjoner, verdier og normer for fysisk aktivitet og lek i ulike fysiske miljø. Det vil være progresjon i gjennomgående temaer for å sikre at studenten kan gi et pedagogisk tilbud tilpasset barnas alder og behov og reflektere over ulike tilnærminger og teorier.
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Required preliminary courses
Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
- kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
- kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
- kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
- kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
- kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
- kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
Content
Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.
- Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
- Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven i forelesningsform på inntil 15 minutter. Det vil deretter være en eksaminasjon/samtale om oppgaven i form av spørsmål (15 minutter).
- Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
- Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
- Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.
Teaching and learning methods
Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.
Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.
Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).
Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.
Course requirements
- Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.
Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.
Assessment
- Masteroppgaven (omfang ca. 40-50 sider)
- Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven
Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.
Vurderingskriterier
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
- Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
- Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
- Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.
- Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
- Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
- Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Nærmere informasjon om eksamen blir gitt i eget notat.