EPN-V2

BÆR6200 Sustainability perspectives in your own teaching Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftperspektiver i egen undervisning
Study programme
Advanced competence and sustainability in your own profession
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.

Required preliminary courses

Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
  • kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
  • involvere elever/lærlinger i opplæringen
  • bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
  • gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft

 

Generell kompetanseStudenten kan

  • videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring

Content

  • eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
  • sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
  • utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
  • bærekraftdidaktikk
  • videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet

Teaching and learning methods

Ingen arbeidskrav.

Course requirements

Skoleeksamen på fem timer.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Dag Flater Hwang

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.