EPN-V2

BÆR6100 Sustainable development in your own profession Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftig utvikling i eget yrke
Study programme
Advanced competence and sustainability in your own profession
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet og læringsaktivitetene i dette emnet bygger på innhold og studentenes erfaringer fra YLRM1200, men har en sterkere vektlegging på undervisningsmetoder, tilpasset opplæring og klasseledelse. Kunnskaper om elevers læring og øvelse i gjennomføring av ulike undervisningsmetoder vektlegges. Sentralt er også spørsmålet om hvordan studentene kan tilrettelegge en tilpasset, yrkesforankret og interessedifferensiert yrkesopplæring. Sammen med kunnskaper om, og trening i klasseledelse og utvikling av relasjonskompetanse, skal studentene kunne organisere et klassemiljø med vekt på gode relasjoner og tilpasset opplæring.

Required preliminary courses

Bestått YLRM1200 og 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i første studieår (periode 1).

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner relevante lærings- og arbeidsmetoder for yrkesopplæring generelt og spesielt for yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K2)
  • har kunnskap om nasjonal forskning og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen i yrkesopplæring (K7)
  • kjenner betydningen av klasseleder- og relasjonskompetanse for elevers læring (K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
  • kan identifisere og jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter (F3)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3/F6)
  • kan bygge gode relasjoner til elever og skape et konstruktive og inkluderende læringsmiljø som inkluderer forebygging og håndtering av mobbing (G6)

Content

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter over 10 uker. Oppgavens omfang skal være inntil 10 000 ord.

For klage på karakter ved gruppeeksamener, se Retningslinjer for studier og eksamen ved HiOA.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, rollespill, prosjektoppgave og undervisningsøvelser i tillegg til en praksisoppgave der studentene reflekterer over erfaringer gjort i pedagogisk praksis.

Course requirements

Praksisperiode 2

Studentene gjennomfører en 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag i den videregående skolen.

Arbeidskrav

  • Individuell praksisrapport fra fire ukers pedagogisk praksisperiode. Omfang 2000 ord +/- 20 % .

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Bestått første og andre studieår.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen et bioingeniørfaglig område
  • kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetoder anvendt i eget prosjekt
  • kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan innhente, kritisk vurdere og integrere relevant fagstoff i eget prosjektarbeid
  • kan formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig
  • kan anvende relevante vitenskapelige metoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og formidle et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
  • viser selvstendig faglig refleksjon innenfor bioingeniørfaglige områder, særlig i forhold til å tolke og bedømme de resultater som oppnås i arbeidet med oppgaven

Grading scale

Bacheloroppgaven gjennomføres som veiledet prosjektarbeid i grupper på 3-4 studenter. Det gis undervisning i form av forelesninger og seminarer. Prosjektet skal presenteres muntlig for faglærer(e), veileder og medstudenter før oppgaven leveres inn. Studentene bør være aktive i selv å få forslag til oppgaver fra praksisfeltet og faglærere.

Examiners

Emnet består av følgende temaer:

  • læringsbegrepet og læringsteori
  • undervisningsbegrepet og undervisningsmetoder
  • differensiering og tilpasset opplæring
  • klasseledelse, kommunikasjon og konflikthåndtering
  • forebygging og håndtering av mobbing i skolen