EPN-V2

AVRE6100 Recognition and validation of Prior Learning Course description

Course name in Norwegian
Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse
Study programme
Recognition and validation of Prior Learning
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Content

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe (3-4 deltakere) med tilhørende presentasjon. Antall sider totalt: 10-100.

Eksamen kan ikke påklages.

Teaching and learning methods

Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur.

Course requirements

Ingen ut over opptakskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte. Definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende prinsipper i systemtenkning og potensiell anvendelse
  • holistisk og reduksjonistisk prosjektfokus
  • prosjekters livssyklus fra ide til avhending
  • interessenter (stakeholders) og deres krav
  • designkonsepter
  • funksjonellanalyse og systemkrav
  • designrevisjoner
  • integrasjon verifikasjon og validering av prosjekter

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre systemanalyse av komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer
  • handtere og presentere i komplekse ingeniørutfordringer
  • løse caseoppgaver

Kompetanse

Studenten har

  • grunnleggende forståelse av kompleksiteten i brukerkrav sammen med organisasjonens evner til å tilfredsstille disse
  • kompetanse til å delta i faglige diskusjoner og kunne analysere virkelige system
  • en helhetsforståelse av flere av de mest krevende og komplekse ingeniør og samfunnsutfordringer vårt samfunn har, samt kunne kommunisere dette mot fagmiljøet og mot samfunnet for øvrig.

Permitted exam materials and equipment

Emnet undervises med utvalgte forelesninger i auditorium, med hovedvekt på caseløsning i grupper og enkeltvis.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.

Examiners

Åtte case-oppgaver (to individuelle, seks i grupper) som presenteres i plenum og med obligatorisk fremmøte.