EPN-V2

AUTBO1000 Automation in construction Course description

Course name in Norwegian
Automasjon i Bygg
Study programme
Automation in construction
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Målgruppe

Studiet er et tverrfaglig tilbud og retter seg mot de som innehar en gruppeveilederrolle i NAV.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende grad, og ansettelse i NAV.

Required preliminary courses

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the challenges experienced by foster children, foster families and biological parents
  • has knowledge of safeguarding foster children’s right of participation
  • has broad knowledge of attachment and rejection
  • has knowledge of the special needs of ethnic minority children
  • has knowledge of placement with relatives and networks

Skills

The student:

  • can explain what a foster home is
  • has insight into and can reflect on foster parents’ need for guidance
  • can reflect on key topics that are important when providing guidance to foster parents
  • can make discretionary assessments in foster home work

General competence

The student:

  • has broad knowledge of foster homes and foster home work
  • can reflect on professional and ethical dilemmas that characterise foster home cooperation
  • is aware of a broad scope of research and knowledge on foster homes and foster home cooperation

Content

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som

kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
  • forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og den integrerte styring, regulering

og overvåkning

  • kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne

DDC regulatorer og PLS enheter.

  • forstår pådragsorganer og aktuatorer
  • kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
  • kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
  • kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk

synspunkt

  • forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering

og numeriske beregning

  • forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • programmere et enkelt HMI (Human-Machine Interface) system
  • tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
  • tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
  • velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
  • foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
  • utøve faglig ledelse

Generell kompetanse

Studenten kan:

• vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske

anlegg

• planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår

• fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av

byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg

Teaching and learning methods

Work methods include group work, talks and discussions in plenum, and short lectures by internal and external lecturers.

Course requirements

No coursework requirements/compulsory activities.

Assessment

Mappevurdering med 15 innleveringer:

• 12 individuelle lærings-/refleksjonsnotat eller video.

• 3 individuelle innleveringsoppgaver, skriftlig eller anvendelse av programvare.

Mappen gis en helhetlig vurdering med en karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått eller bedre for at mappen som helhet skal få karakter E eller bedre.

Vurderingsresultat kan påklages.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Grade scale A-F.

Admission requirements

Emnet retter seg mot kandidater med bachelor- eller mastergrad som har behov for

etterutdanning innen bygningsautomasjon.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Spesielle opptakskrav: matematikk R1 + R2 og fysikk 1.

Bestått ettårig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning eller

Toårig teknisk fagskole (etter rammeplan av 1998/1999 eller tidligere) eller

Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter lov om fagskoleutdanning av 2003) og R1+ R2 og FYS1.