Programplaner og emneplaner - Student
AUTBO1000 Automation in construction Course description
- Course name in Norwegian
- Automasjon i Bygg
- Study programme
-
Automation in construction
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målgruppe
Studiet er et tverrfaglig tilbud og retter seg mot de som innehar en gruppeveilederrolle i NAV.
Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende grad, og ansettelse i NAV.
Required preliminary courses
Knowledge
The student:
- has knowledge of the challenges experienced by foster children, foster families and biological parents
- has knowledge of safeguarding foster children’s right of participation
- has broad knowledge of attachment and rejection
- has knowledge of the special needs of ethnic minority children
- has knowledge of placement with relatives and networks
Skills
The student:
- can explain what a foster home is
- has insight into and can reflect on foster parents’ need for guidance
- can reflect on key topics that are important when providing guidance to foster parents
- can make discretionary assessments in foster home work
General competence
The student:
- has broad knowledge of foster homes and foster home work
- can reflect on professional and ethical dilemmas that characterise foster home cooperation
- is aware of a broad scope of research and knowledge on foster homes and foster home cooperation
Content
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som
kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
- forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og den integrerte styring, regulering
og overvåkning
- kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne
DDC regulatorer og PLS enheter.
- forstår pådragsorganer og aktuatorer
- kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
- kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
- kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk
synspunkt
- forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering
og numeriske beregning
- forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- programmere et enkelt HMI (Human-Machine Interface) system
- tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
- tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
- velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
- foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
- utøve faglig ledelse
Generell kompetanse
Studenten kan:
• vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske
anlegg
• planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår
• fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av
byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg
Teaching and learning methods
Work methods include group work, talks and discussions in plenum, and short lectures by internal and external lecturers.
Course requirements
No coursework requirements/compulsory activities.
Assessment
Mappevurdering med 15 innleveringer:
• 12 individuelle lærings-/refleksjonsnotat eller video.
• 3 individuelle innleveringsoppgaver, skriftlig eller anvendelse av programvare.
Mappen gis en helhetlig vurdering med en karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått eller bedre for at mappen som helhet skal få karakter E eller bedre.
Vurderingsresultat kan påklages.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Grade scale A-F.
Admission requirements
Emnet retter seg mot kandidater med bachelor- eller mastergrad som har behov for
etterutdanning innen bygningsautomasjon.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Spesielle opptakskrav: matematikk R1 + R2 og fysikk 1.
Bestått ettårig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning eller
Toårig teknisk fagskole (etter rammeplan av 1998/1999 eller tidligere) eller
Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter lov om fagskoleutdanning av 2003) og R1+ R2 og FYS1.