EPN-V2

ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.

  • Required preliminary courses

    For å kunne avlegge eksamen på ATEKO6200, må eksamen på ATEKO6100 være bestått

  • Learning outcomes

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten har

    • kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
    • kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
    • kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring

    FerdigheterStudenten kan

    • planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
    • anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
    • utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker

    Generell kompetanseStudenten kan

    • analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
    • analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
    • videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
  • Content

    Kalkulator.

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Klassifikasjons- og indekseringsteori gir kunnskap om automatiske metoder for indeksering og gjenfinning. I tillegg til arbeid med indeksering av fagtekster gis det innføringer i indeksering av skjønnlitteratur, film, lyd og bilder. Kunnskapen om emnesystemer utfylles med ontologier.

  • Assessment

    BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201

  • Permitted exam materials and equipment

    Kunnskaper

    Studenten

    • har utdypet og utvidet kunnskap om og forståelse for kunnskapsorganisatoriske emner som er behandlet tidligere i studiet
    • kjenner prinsipper og metoder for automatisk indeksering og gjenfinning
    • kjenner løsninger for indeksering og gjenfinning i skjønnlitteratur og ikke-tekstlig materiale

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teorier, modeller og hjelpemidler i arbeid med oppbygging, bruk og evaluering av gjenfinningssystemer
    • kan analysere og evaluere hvordan systemer bygget på ulike indekseringsmetoder fungerer sammen og hver for seg
    • kan gjenkjenne og vurdere ulike indekseringsmåter og systemer for emnerepresentasjon, inkludert ontologier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til utvikling av ny praksis i bibliotekene, og andre institutsjoner og systemer som benytter seg av klassifikasjon, indkesering eller andre former for kunnskapsorganisering
    • kan se på klassifikasjon og indeksering i en større sammenheng
  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Det er et tredelt arbeidskrav som løses individuelt eller i gruppe. Alle tre deler leveres til fastsatte frister og godkjennes samlet av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Tekstene skal utgjøre mellom 8.000 og 12.000 tegn, inkludert mellomrom, for en individuell innlevering. Rammen økes med 4.000 tegn for hvert ekstra gruppemedlem. Ved ikke godkjent arbeidskrav, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.

  • Target group and admission

    Vurderingsordningen er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.