EPN-V2

ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Observasjonspraksis 2 dager
  • På bakgrunn av observasjonspraksis utarbeider studentene en refleksjonsoppgave som knyttes til et selvvalgt tema og relateres til klinisk virksomhet, tverrfaglighet eller organisatoriske faktorer. Arbeidet er en faglig tekst som presenteres på samling og danner grunnlag for diskusjon i studentgruppen. Arbeidskravet kan gjøres individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. Arbeidet skal knyttes til ett eller flere av læringsutbyttebeskrivelsene og pensumlitteratur skal benyttes. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)
  • 80% tilstedeværelse på samling

Required preliminary courses

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe på 2-3 studenter. Ordramme 3500 (+/- 20 %).

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

  • Algoritmisk tenkning
  • Teknologifremmende læringsmiljøer
  • Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
  • Yrkesinteresse som læreforutsetning
  • Teknologi og grunnleggende ferdigheter
  • Simulering
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering
  • Vurdering for og av læring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
  2. Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  3. Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  4. Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Assessment

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Se programplanen.