Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
- Study programme
-
Application of new technologies in vocational subjects
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.
Required preliminary courses
Arbeidskrav: Det er to obligatorisk arbeidskrav i emnet.
I det første arbeidskravet skal studentene legge opp et selvstendig pensum på 1000 sider. Pensum kan ikke inneholde litteratur studenten har hatt på pensum tidligere i denne bachelorutdanningen. Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal finne og sette seg inn i relevant teori, for å fordype seg faglig i temaet for den enkelte oppgave. Pensumlisten skal godkjennes av veileder innen en avtalt frist, og godkjent pensumliste skal publiseres i Canvas senest 14. dager før eksamensinnlevering. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Det andre arbeidskravet innebærer at studentene, enten individuelt eller i gruppe, legger frem en fem minutters muntlig presentasjon om bacheloroppgaven. Her fokuserer studentene på tema, problemstilling, teori, metode og eventuelle funn/ forventede funn. Hver student eller gruppe får fem minutter og skal også delta med tilbakemelding. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende fraværsårsaker kan studentene kompensere med en skriftlig innlevering på maks 2 sider som leveres til respektive veileder frem til en uke før eksamen
Learning outcomes
Avsluttende vurdering består av følgende to eksamensdeler:
- Elektronisk flervalgsprøve som dekker hele pensumet som skal besvares i løpet av 21 timer.
- En individuell semesteroppgave på 4000 ord +/- 10 %.
Resultatet på flervalgsprøven og semesteroppgaven teller henholdsvis 40% og 60% av samlet karakter. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Tema for semesteroppgaven er selvvalgt og skal reflektere bredden i studiets og pensumets innhold. Oppgaven kan gjerne bygge på studentens egne erfaringer i arbeid med radikalisering, ekstremisme, forebygging og/eller rehabilitering. I arbeidet med oppgaven skal studentene i tillegg til emnets pensum benytte selvvalgt pensum som må godkjennes av faglærer.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått karakter må kun den aktuelle eksamensdelen tas på nytt. Semesteroppgaven kan omarbeides. En omarbeiding vil innebære en substansiell revisjon. Flervalgsprøven må tas på nytt.
Content
- Algoritmisk tenkning
- Teknologifremmende læringsmiljøer
- Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
- Yrkesinteresse som læreforutsetning
- Teknologi og grunnleggende ferdigheter
- Simulering
- Dokumentasjon som grunnlag for vurdering
- Vurdering for og av læring
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
- Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
- Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Assessment
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer hvor A er beste og E dårligste karakter. F er ikke bestått.
Vurderingskriterier
A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser et høyt kunnskapsnivå, en særdeles god oversikt over kursrelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en meget god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes sikkert, selvstendig og reflektert i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Drøftingen bærer preg av analytiske problem-stillinger, framstillingen er klart resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanse og kildehenvisninger.
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser en meget god oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Framstillingen er resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.
C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser en rimelig oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og forståelse for kursets ulike problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes tilnærmet selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten kan gjøre greie for deler av den emnerelevante litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, men viser usikkerhet i forståelsen av kursets faglige problemområde. Besvarelsen preges av gjengivelse og i liten grad drøfting av teorier, begreper og empirisk kunnskap, samt upresis og til dels feilaktig begrepsbruk. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser noe kunnskap om, men en svært mangelfull oversikt over relevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum. Viser også en svak forståelse av kursets faglige problemområder. Begreper og teorier er til dels feilaktig gjengitt. Ingen relevant drøfting av oppgitte problemstillinger. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten har kun svært overflatisk oversikt over den relevante litteraturen, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og viser store hull i kunnskapen om emnets sentrale temaer. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 20 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Grading scale
Målgruppen er først og fremst profesjonsutøvere som for eksempel lærere, helsepersonell, barneverns- og sosialarbeidere, politi og kriminalomsorgsansatte som ønsker kunnskap om radikalisering, voldelig ekstremisme - samt aspekter rundt forebygging, løsrivelse og deradikalisering av ekstreme individer. Det er mulig å søke studiet også uten å være profesjonsutøver.
Opptakskrav
For å bli tatt opp på studiet kreves gjennomført utdanning på bachelornivå, eller tilsvarende.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Admission requirements
Se programplanen.