EPN-V2

ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.

Required preliminary courses

In this course, the students will acquire knowledge about the concept of knowledge production, with particular reference to the Global South.

Learning outcomes

No prerequisite knowledge required.

Content

A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.

Teaching and learning methods

Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.

Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.

Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.

Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
  • har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
  • har særskilt innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagene
  • har fordypet kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
  • kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
  • har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
  • kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene

Assessment

En viktig arbeidsform i dette emnet er ulike FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper og/eller universitetsbarnehager. Studentene skal gjennom dialog med forskergruppene/ universitetsbarnehagene få innsikt i ulike sider ved forskningsprosesser. Arbeidet kan for eksempel ta utgangspunkt i forskningsspørsmål, design eller forskningsskisser, samtaler, innsamling og / eller analyse av forskningsdata, utvikling av vitenskapelige tekster, forskningsseminar og formidling. Videre inngår forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet og/eller i universitetsbarnehager.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Krav om deltakelse på faglige aktiviteter

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Grading scale

The assessment consists of an individual six-hour written examination with invigilation.

Resit/rescheduled exam:

The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Admission requirements

Bestått- Ikke bestått.