EPN

ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
Study programme
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.

Required preliminary courses

For å kunne avlegge eksamen på ATEKO6200, må eksamen på ATEKO6100 være bestått

Learning outcomes

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap Studenten har

  • kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
  • kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
  • kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring

Ferdigheter Studenten kan

  • planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
  • anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
  • utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker

Generell kompetanse Studenten kan

  • analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
  • analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
  • videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov

Content

  • Algoritmisk tenkning 
  • Teknologifremmende læringsmiljøer 
  • Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
  • Yrkesinteresse som læreforutsetning
  • Teknologi og grunnleggende ferdigheter
  • Simulering
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering
  • Vurdering for og av læring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
  2. Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram.  Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  3. Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  4. Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter, og et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe. Det individuelle refleksjonsnotatet skal være på 1000 ord +/- 10%.  

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Assessment

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%  

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Se programplanen.