Studyinfo subject ATEKO6200 2020 HØST
ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
- Study programme
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING
2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.
Required preliminary courses
ATEKO6100 danner grunnlag for ATEKO6200, og gjennomført og bestått ATEKO6100 eller tilsvarende er en forutsetning for å starte på ATEKO6200.
Learning outcomes
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
-
kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
-
kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
-
kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
Ferdigheter Studenten kan
-
planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
-
anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
-
utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker
Generell kompetanse Studenten kan
-
analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
-
analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
Content
-
Yrkesinteresse som læreforutsetning
-
Teknologi og grunnleggende ferdigheter
-
Simulering
-
Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
-
Dokumentasjon som grunnlag for vurdering
-
Vurdering for og av læring
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
-
Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen drøftes i grupper på 2-4 studenter og dokumenteres gruppevis i form av en multimodal presentasjon med video og tekst på hhv 3-5 minutter og 1500 ord +/- 10%.
-
Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1500 ord +/- 10%
-
Presentere ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved enten en video på 3-5 minutter eller et skriftlig notat på 1500 ord +/- 10%
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 3000 ord +/- 10% + illustrasjoner
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Admission requirements
Se programplanen.