Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innen eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver basert på ny teknologi og digital kompetanse.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
-
Learning outcomes
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskaper om forskjellige simuleringsverktøy brukt i læringssammenheng
- kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
- kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi i læringsoppgavene
- anvende ulike verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- utvikle læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
Generell kompetanseStudenten kan
- analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
- analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
- videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
-
Content
- yrkesinteresse som læreforutsetning
- teknologi og grunnleggende ferdigheter
- simulering
- aktuelle simuleringsverktøy (velges ut i henhold til studentens eget fagområde)
- dokumentasjon som grunnlag for vurdering
- vurdering for og av læring
-
Teaching and learning methods
Studiet har introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, hospitering, litteraturstudier og praktiske øvelser. Mellom samlingene forutsettes det at deltakerne deltar i nettbasert samhandling, gjennomfører hospitering (yrkesfaglig praksis) i relevante virksomheter og arbeidskravene knyttet til studiet. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen anvendelse av ny teknologi og digital kompetanse står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.
Studentene skal hospitere tre til fem dager pr emne i relevante virksomheter og yrker, med fokus på bruken av ny teknologi og digital kompetanse i yrket.
Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.
-
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Prosjektrettet oppgave
- 2a: Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlig, i gruppe på to til tre studenter, 100-200 ord pr innlegg.
- 2b: Anvendelse og simulering av en praktisk problemstilling ved bruk av relevante verktøy. Arbeidsform: Individuell. Gjennomføres for medstudenter eller på en arbeidsplass etter nærmere avtale.
- 2c: Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning av ny teknologi som er interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidsform: Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1200-1750 ord.
- 2d: Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Assessment
Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet