EPN-V2

ATEKO6200 Application of new technologies and the development of learning tasks Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innen eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver basert på ny teknologi og digital kompetanse.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten har

    • kunnskaper om forskjellige simuleringsverktøy brukt i læringssammenheng
    • kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
    • kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring

    FerdigheterStudenten kan

    • anvende ny teknologi i læringsoppgavene
    • anvende ulike verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
    • utvikle læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi

    Generell kompetanseStudenten kan

    • analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
    • analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
    • videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
  • Content

    • yrkesinteresse som læreforutsetning
    • teknologi og grunnleggende ferdigheter
    • simulering
    • aktuelle simuleringsverktøy (velges ut i henhold til studentens eget fagområde)
    • dokumentasjon som grunnlag for vurdering
    • vurdering for og av læring

  • Teaching and learning methods

    Studiet har introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, hospitering, litteraturstudier og praktiske øvelser. Mellom samlingene forutsettes det at deltakerne deltar i nettbasert samhandling, gjennomfører hospitering (yrkesfaglig praksis) i relevante virksomheter og arbeidskravene knyttet til studiet. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen anvendelse av ny teknologi og digital kompetanse står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.

    Studentene skal hospitere tre til fem dager pr emne i relevante virksomheter og yrker, med fokus på bruken av ny teknologi og digital kompetanse i yrket.

    Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
    2. Prosjektrettet oppgave
      • 2a: Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlig, i gruppe på to til tre studenter, 100-200 ord pr innlegg.
      • 2b: Anvendelse og simulering av en praktisk problemstilling ved bruk av relevante verktøy. Arbeidsform: Individuell. Gjennomføres for medstudenter eller på en arbeidsplass etter nærmere avtale.
      • 2c: Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning av ny teknologi som er interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidsform: Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1200-1750 ord.
      • 2d: Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.

    Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet