Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
-
Content
- Endring og utviklingskompetanse
- Personvern, deling og etikk i en digital verden
- Teknologiske dokumentasjonsverktøy
- Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
- Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
- Helse- og velferdsteknologi
- Analyse av arbeidsprosesser
-
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
- Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
- Kartlegging, analyse og bruk av ny teknologi innen relevante yrker og eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen presenteres i form av en individuell digital presentasjon 5-8 minutter
- Utvikle et grunnlag for bruk av digitale læringselementer i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studneter. Omfanget på den digitale presenasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter per student dersom den leveres fra en gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
-
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
-
Target group and admission
Se programplanen.