Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
- Study programme
-
Application of new technologies in vocational subjects
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Content
Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
- Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
- Kartlegging, analyse og bruk av ny teknologi innen relevante yrker og eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen presenteres i form av en individuell digital presentasjon 5-8 minutter
- Utvikle et grunnlag for bruk av digitale læringselementer i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studneter. Omfanget på den digitale presenasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter per student dersom den leveres fra en gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det er viktig at studenten er bevisst både egen og andres oppfatning av kropp, kjønn og seksuelle rettigheter.
Emnet går over 10 uker. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis, jmf ‘Kvantitetskrav’.
MAJOPRA10/B og MAJOPRA20/B har en ramme på 20 uker, som er fordelt med 10 uker i MAJOPRA10/B og 10 uker i MAJOPRA20/B. Kullet deles i to, der ene delen tar MAJOPRA10/B først, etterfulgt av MAJOPRA20/B. Den andre delen tar omvendt rekkefølge.
Examiners
Arbeidskravene i MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent for å kunne påbegynne emnet.
Admission requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi, patofysiologi i fødsel og barselsituasjoner
- kan drøfte hvordan fødsel og barseltid kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
- kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i føde- og barselomsorgen
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige, juridiske og etiske retningslinjer
- kan analysere og bruke aktuelle prosedyrer, metoder samt digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
- kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og administrere ikke-medikamentell og medikamentell smertelindring under fødsel
- kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon under veiledning
- kan gi informasjon og veiledning tilpasset pasienters, brukeres og pårørendes helsekompetanse, herunder kunne kommunisere via profesjonell tolk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å fremme en god ammestart, ta et selvstendig ansvar for å støtte og veilede i amming, samt ivareta og støtte de som ikke kan, eller ikke ønsker å amme
- kan analysere og anvende kunnskap om egen og andres rolle i ulike former for samarbeid
- kan kommunisere og samhandle med brukere og familier