Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
- Study programme
-
Application of new technologies in vocational subjects
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
- har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
- har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
- kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever (G6)
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.
Content
- Endring og utviklingskompetanse
- Personvern, deling og etikk i en digital verden
- Teknologiske dokumentasjonsverktøy
- ;Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
- Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
- Helse- og velferdsteknologi
- Analyse av arbeidsprosesser
Teaching and learning methods
Praksisperiode 1
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse:
- jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Gradert skala A-F
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Emnet består av følgende temaer:
- planlegging av yrkesopplæring
- observasjons og veiledningsstrategier
- elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
- oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen
- pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Admission requirements
Se programplanen.