EPN-V2

ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
  • har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
  • har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
  • kan bygge gode relasjoner til elever (G6)

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.

Content

  • Endring og utviklingskompetanse
  • Personvern, deling og etikk i en digital verden
  • Teknologiske dokumentasjonsverktøy
  • ;Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
  • Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
  • Helse- og velferdsteknologi
  • Analyse av arbeidsprosesser

Teaching and learning methods

Praksisperiode 1

Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse:

  • jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

Emnet består av følgende temaer:

  • planlegging av yrkesopplæring
  • observasjons og veiledningsstrategier
  • elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen
  • pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Se programplanen.