EPN-V2

ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.;;

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    KunnskapStudenten har

    • kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
    • kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram;

    ;

    FerdigheterStudenten kan

    • anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
    • anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
    • vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
    • bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
    • bruke teknologi til samhandling og læring
    • bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
  • Content

    • Endring og utviklingskompetanse
    • Personvern, deling og etikk i en digital verden
    • Teknologiske dokumentasjonsverktøy
    • ;Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
    • Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
    • Helse- og velferdsteknologi
    • Analyse av arbeidsprosesser

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuelt refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10% eller en video på 1-2 minutter.
    2. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
    3. Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen drøftes i grupper på 2-4 studenter og dokumenteres gruppevis i form av en multimodal presentasjon, for eksempel video og tekst på hhv 3-5 minutter og 1500 ord +/- 10%.
    4. Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres ved en multimodal presentasjon med video på 3-5 minutter og en tekst på 1000 ord +/- 10%

    ;

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .;

    Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.;;

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Target group and admission

    Se programplanen.