Studyinfo subject ATEKO6100 2018 HØST
ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description
- Course name in Norwegian
- Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
- Study programme
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL
2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt bruken av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og produksjon av digitale læringselementer til bruk i opplæringen.
Recommended preliminary courses
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har:
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten kan:
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- analysere egen yrkesutøvelse i forhold til anvendelse av ny teknologi
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utvikle læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Content
- Endring og utviklingskompetanse
- Personvern, deling og etikk i en digital verden
- Sosiale medier
- Teknologiske dokumentasjonsverktøy
- Digitale læringselementer
- Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
- Analyse av arbeidsprosesser
- Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
- Samhandling
Teaching and learning methods
Studiet har introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, hospitering, litteraturstudier og praktiske øvelser. Mellom samlingene forutsettes det at deltakerne deltar i nettbasert samhandling, gjennomfører hospitering (yrkesfaglig praksis) i relevante virksomheter og arbeidskravene knyttet til studiet. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen anvendelse av ny teknologi og digital kompetanse står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.
Studentene skal hospitere tre til fem dager pr emne i relevante virksomheter og yrker, med fokus på bruken av ny teknologi og digital kompetanse i yrket.
Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Arbeidsform: Individuelt refleksjonsnotat, 500-700 ord.
- Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlige, individuelle innlegg, 100-200 ord pr innlegg.
- Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning. Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av erfaringer, 1000-1500 ord + illustrasjoner.
- Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Skriftlig individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser av emnet