EPN-V2

ASPR6100 Teaching Norwegian as a Second Language 1 Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkspedagogikk 1
Study programme
Teaching Norwegian as a Second Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.  

Det er studentens ansvar å holde alle frister i prosessen med å søke praksisplass.

Required preliminary courses

All

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

  • Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
  • Språklæring og språkutvikling
  • Lese- og skriveopplæring
  • Muntlige ferdigheter
  • Litteraturdidaktikk
  • Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
  • Mellomspråksanalyse

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F.

Course requirements

Stimulus equivalence - theory, research and possible applications. Alternative interpretations of equivalence relations. The course is strongly research focused. Students are required to read and criticize selected papers with the objectives of offering alternative explanations of the findings. They will design and execute an experiment, and write a report of their findings, discussing theoretical interpretations. If using live subjects, student experiments must be pre-approved by REK (The National Committees for Research Ethics in Norway) for a series with specific techniques. Students write an application for REK approval as a technical exercise. Students may cooperate on experiments.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Permitted exam materials and equipment

Se programplanen.

Grading scale

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.