Programplaner og emneplaner - Student
ASPR6100 Teaching Norwegian as a Second Language 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Andrespråkspedagogikk 1
- Study programme
-
Teaching Norwegian as a Second Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.
Required preliminary courses
Opptak på programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
- kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
- kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
- kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
- innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
- legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
- analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
- analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
- bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
- veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
- reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
- reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
- formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig
Content
- Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
- Språklæring og språkutvikling
- Lese- og skriveopplæring
- Muntlige ferdigheter
- Litteraturdidaktikk
- Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
- Mellomspråksanalyse
Teaching and learning methods
Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
- En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
- Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).
Ny og utsatt eksamen
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
Se programplanen.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.
Admission requirements
Se programplanen.