EPN-V2

ASPR6100 Teaching Norwegian as a Second Language 1 Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkspedagogikk 1
Study programme
Teaching Norwegian as a Second Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Students can:

  • describe and discuss criteria for Empirically Supported Treatments
  • describe and discuss various ways of conducting assessments of research
  • describe and discuss the rationale behind manual-based interventions
  • describe and discuss the concepts of treatment integrity and treatment fidelity
  • describe and discuss the concepts of efficacy and effectiveness
  • describe and discuss the concept of social validity
  • place the discussion on evidence-based intervention science in a historical perspective,
  • describe and discuss the trend towards ESTs and main arguments against it
  • review examples of intervention research with criteria from EST

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
  • kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
  • kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
  • kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
  • innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
  • legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
  • analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
  • analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
  • bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
  • reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig

Content

  • Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
  • Språklæring og språkutvikling
  • Lese- og skriveopplæring
  • Muntlige ferdigheter
  • Litteraturdidaktikk
  • Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
  • Mellomspråksanalyse

Teaching and learning methods

Portfolio.

Portfolio requirements:;4 reaction papers

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
  • En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
  • Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

Assessment

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

Se programplanen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.