Programplaner og emneplaner - Student
ASPR6100 Teaching Norwegian as a Second Language 1 Course description
- Course name in Norwegian
 - Andrespråkspedagogikk 1
 
- Weight
 - 15.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2020/2021
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            FALL 2020
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.
 - 
    
Required preliminary courses
Opptak på programmet.
 - 
    
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
 - kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
 - kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
 - kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
 - innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst
 
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
 - legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
 - analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
 - analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
 - bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
 - veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
 
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
 - reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
 - reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
 - formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig
 
 - 
    
Content
- Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
 - Språklæring og språkutvikling
 - Lese- og skriveopplæring
 - Muntlige ferdigheter
 - Litteraturdidaktikk
 - Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
 - Mellomspråksanalyse
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.
 - 
    
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
 - En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
 - Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.
 
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.
 - 
    
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).
Ny og utsatt eksamen
Se programplanen.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
 - 
    
Grading scale
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
Se programplanen.
 - 
    
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.
 - 
    
Target group and admission
Se programplanen.