Programplaner og emneplaner - Student
ARKAD6000 Records and Archives in Society Course description
- Course name in Norwegian
- Arkiv og samfunn
- Study programme
-
The Archives Academy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, regelverk for bevaring og kassasjon i offentlig forvaltning og arkivarens roller i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har kjennskap til grunnleggende arkivfaglige begreper
- har god forståelse for arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- har god oversikt over lov- og regelverk for innsyn, personvern og arkiv
- har god forståelse for arkivarollene i forvaltning og depot
- har god kjennskap til bevaringsteori og det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 fram til i dag
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner
- kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
- kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
- kan redegjøre for og diskutere ulike teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon
- kan gjennomføre en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
- kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Course requirements
Studentene blir delt i grupper på inntil fem, som skal skrive en oppgave på fem til syv sider (11 500 til 16 000 tegn inkludert mellomrom) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar før den endelige versjonen leveres. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen, omfattende maksimum fem sider (11 500 ord).
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler ved eksamen.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.