EPN-V2

ARK3520 The profession – from knowledge to practice Course description

Course name in Norwegian
Profesjonen - fra kunnskap til praksis
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet vil gi fordypet kunnskap i arkivarprofesjonens ansvarsområder, oppgaver og arkivfaglig etikk. Studentene skal omsette kunnskap i praksis, bruke den kunnskap de har ervervet under studiet og løse faglige problemstillinger.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i arkivvitenskap.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til profesjonsteori
  • har kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
  • har innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
  • har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
  • kan identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
  • kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
  • kan reflektere over egen kunnskapsutvikling

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom campusbaserte forelesninger, seminarer, gruppeveiledning (fysisk, hybrid eller digitalt basert på gruppens ønske), diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, prosjekt- og gruppearbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Prosjekt- og milepælsplan med ansvarskart (gruppeoppgave).

Planens omfang er 4-7 sider, inkl. tabeller. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hensikten med arbeidskravet er å legge til rette for at prosjektarbeid gjennomføres på en god måte.

  • Liste med valgfritt pensum relatert til prosjekt (gruppeoppgave).

Valgfritt pensum skal utgjøre mellom 200-350 sider, avhengig av hvor mye litteratur som velges fra tidligere pensa.

Hensikten med arbeidskravet er å identifisere relevant kunnskap og ferdigheter for prosjektarbeid.

  • Deltakelse på 3 gruppeveiledninger á 45 minutter (individuell oppgave).

Deltakelse i veiledningen er viktig for prosjektgruppas progresjon.

Teamene avgjør selv om veiledningen skal være fysisk, hybrid eller digital.

(Deltakelse i en veiledningstime kan ev. erstattes med deltakelse på to seminarer.)

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
  • kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav

Examiners

Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk kompetanse.

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Innlevering av prosjektskisse til til bacheloroppgaven som skal vise problemstilling og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang: inntil 2000 . Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre planen for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

Arbeidskrav 2.

Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 - 20 minutters presentasjon + 15 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.