Programplaner og emneplaner - Student
ARK3520 The profession – from knowledge to practice Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonen - fra kunnskap til praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen arbeidskrav.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til profesjonsteori
- kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
- innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
- reflektere over forholdet mellom generalisering og spesialisering
- identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
Generell Kompetanse
Studenten kan
- syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
- reflektere over sin egen kunnskapsutvikling
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Permitted exam materials and equipment
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.