Programplaner og emneplaner - Student
ARK3510 Digital access Course description
- Course name in Norwegian
- Digital tilgjengeliggjøring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av tilgang til og bruk av digitalt skapt arkivmateriale. Det legger vekt på beskrivelse og gjenbruk av digitalt arkivmateriale. Emnet har også fokus på metadatamodeller og problemstillinger knyttet til forvaltning av metadata og semantiske endringer over tid.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
- grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
- grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevante for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
- gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker
Ferdigheter
- bruke relevante nasjonale og internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
- bruke og videreutvikle relevante metadatamodeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
- reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
- reflektere over søk og forskjellige søketeknikker
Generell kompetanse
- bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
- se arkivmateriale i en større sammenheng
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- En skriftlig oppgave som kan leveres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravet er knyttet til depotvirksomhetens bearbeiding og tilrettelegging av informasjonsressurser. Arbeidskravet kan besvares med en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal ha et omfang mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom for en individuell innlevering. Rammen økes med 5.000 tegn for hvert ekstra gruppemedlem.
Arbeidskravet kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
No prerequisites.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
The student
- appreciates the complexities involved in international financial transactions.
- understands the various factors that help determine exchange rates.
- can calculate foreign exchange risk exposures.
- understands the various risk mitigation techniques, such as derivatives, that can be used to hedge foreign exchange rate risks.
Skills
The student can
- apply financial theory in analysis of complex risk management problems faced by multinational firms.
- develop risk mitigating strategies exploiting instruments that are traded in international financial markets.
- assess value effects for the firm's owners of risks and risk mitigating techniques in order to devise value maximizing strategies
Grading scale
The course material is discussed in lectures. Instructor provides suggestions for voluntary exercises. The students are encouraged to work in groups on one assignment that count 25% towards final grading. However, in some special cases a student can work individually on this assignment.
Examiners
None
Course contact person
The grading is based on two components: 1. Obligatory Assignment; 2. Written examination.
The obligatory assignment counts 25% of the final grade. This assignment is to be carried out in groups of 2-3 students. However, in some special cases a student may be allowed to work individually. The teacher will give information regarding the deadline for handing in the assignment. The four-hour written examination at the end of the term counts 75% towards the final grade.
The final grade is based on weighted average of the obtained grades of the two components i.e. 25% for assignment + 75% for written exam.
The students who wish to write the examination later, or the students who want to re-write the examination are not required to do the assignment afresh. Their obtained grade of the assignment shall count towards their final grade.