EPN-V2

ARK2510 Electronic record migration Course description

Course name in Norwegian
Migrasjon av dokumentasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
    • har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
    • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
    • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
    • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
    • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
    • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere to skriftlige arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten å strukturere læringen i løpet av semesteret.

    • Arbeidskrav 1 gir innsikt i hvordan database innhold kan lagres som XML
    • Arbeidskrav 2 gir innsikt i en XML beskrivelse av et datauttrekk for et  angitt scenario

    Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hvert arbeidskrav har et omfang som tilsvarer 2-3 sider (4.600 - 6.900 tegn inkludert mellomrom). Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der omfang på hele mappen er 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Mappen inneholder tre oppgaver:

    1. En praktisk oppgave tilknyttet migrering av database.
    2. En praktisk oppgave tilknyttet oppbygging av uttrekk.
    3. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i pensum.

    Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlaget for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
    • har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
    • har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv

    Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:

    • Har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere.
    • Har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
    • kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
    • kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
    • kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
    • kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
    • kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
    • kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
    • kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
    • kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
  • Grading scale

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, klassediskusjoner, gruppearbeid.

  • Examiners

    Praksis

    • Pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
    • Fem dager yrkesfaglig praksis for hel- og deltid

    Arbeidskrav

    • Individuelt muntlig fremlegg, 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

  • Course contact person

    Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 prosent).

    Ny og utsatt eksamen

    • Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.