EPN-V2

ARK2500 Digital recordkeeping Course description

Course name in Norwegian
Digital dokumentasjonsforvaltning
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital dokumentasjonsforvaltning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og digital dokumentasjonspraksis med vekt på relevante standarder. Det legges vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under dokumentasjonsprosessen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god forståelse av arkiv- og dokumentasjonsbegrepet i en digital kontekst.
  • har grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
  • har god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5-standarden.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning av digitale arkiver
  • kan strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • kan anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT-, arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsstandarder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i dokumentasjonsforvaltningspraksis
  • har innsikt i rollen databaser og ER-modellering spiller i dokumentasjonsforvaltningsprosessen

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere to skriftlige arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten å strukturere læringen i løpet av semesteret.

  • Arbeidskrav 1 gir innsikt i ER-modellering
  • Arbeidskrav 2 gir innsikt i oppbygging og bruk av en relasjonsdatabase for et angitt  scenario

Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hvert arbeidskrav har et omfang som tilsvarer 2-3 sider (4.600 - 6.900 tegn inkludert mellomrom).

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av tilgang til og bruk av digitalt skapt arkivmateriale. Det legger vekt på beskrivelse og gjenbruk av digitalt arkivmateriale. Emnet har også fokus på metadatamodeller og problemstillinger knyttet til forvaltning av metadata og semantiske endringer over tid.

Undervisningsspråk er norsk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
  • har grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
  • har grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevante for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
  • har gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante nasjonale og internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
  • kan bruke og videreutvikle relevante metadatamodeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
  • kan reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
  • kan reflektere over søk og forskjellige søketeknikker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
  • kan se arkivmateriale i en større sammenheng

Examiners

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.