Programplaner og emneplaner - Student
ARK2300 Casework and Business Processes Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Dokumentasjon av saksbehandling og forretningsprosesser
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
To oppgaver:
- En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort (ca 1 s.) skriftlig rapport innleveres i etterkant.
- En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider eller for oppslag. (ca 200-400 ord).
Begge arbeidskrav skal fullføres til fastsatt frist og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Required preliminary courses
Vurderingsformen består av ett individuelt, skriftlig arbeid om selvvalgt emne, som skal godkjennes av faglærer (ca. 3000 ord). Arbeidet skal ha form av en fagartikkel.
Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har gode kunnskaper om felles føringer for forvaltningens IT-systemer og oppgaveløsning
- har gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
- har grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
- har grunnleggende forståelse av hva forretningsprosesser er og hvordan de kan beskrives
- har kunnskaper om formelle, praktiske og sjangermessige egenskaper ved ulike typer dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive forretningsprosesser, og identifisere hva slags dokumentasjon prosessen genererer, og foreslå dokumentasjonsbehov
- kan analysere og designe hovedtrekkene i en saksbehandlingsprosess som ivaretar borgeres lovbestemte rettigheter på et saksområde i forvaltningen
- kan analysere dokumentasjonskrav og dokumentasjonsbehov som både tilfredsstiller en bestemt saksbehandlingsprosess og ivaretar øvrige rettslige og forvaltningspolitiske hensyn
- kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen
Teaching and learning methods
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Course requirements
Studentene blir delt i grupper på tre eller fire, som skal levere en oppgave i tre deler. Oppgaven er en øvelse i hvert av de fire ferdighetskravene. Utgangspunktet vil være et oppgitt tema, en lovbestemt forvaltningsoppgave som skal analyseres. Besvarelsen kan være en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal utgjøre mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Gruppene skal presentere resultatene i plenum.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell seks timers eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelser.
Course contact person
Herbjørn Andresen