EPN-V2

ARK1540 Records management - tools and methods Course description

Course name in Norwegian
Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for analyse og beskrivelse av virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, klassifikasjon og vurdering av dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Prosjekt i gruppe, 3-5 studenter*

  • Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori Omfang: 4000 ord +/-10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring: 4000 ord +/- 10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis

Teaching and learning methods

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • en funksjonsanalyse basert på et gitt case. Resultatet skal innleveres i form av en skriftlig rapport på 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få anvende funksjonsbasert arkivteori og metode i praktisk problemløsing.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
  • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Kompetansekartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • 10 dager yrkesfaglig praksis.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Anneli Sundqvist