EPN-V2

ARK1540 Records management - tools and methods Course description

Course name in Norwegian
Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for å analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, og for å vurdere dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
  • har grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • har grunnleggende forståelse av de føringer for dokumentasjon i virksomhetsprosesser som følger av forretningsbehov og eksterne krav
  • har kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en funksjonsanalyse
  • kan lage en klassifikasjonsstruktur
  • kan beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
  • kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
  • kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • en funksjonsanalyse basert på et gitt case. Resultatet skal innleveres i form av en skriftlig rapport på 8-10 sider/18400-23000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom  arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider/13800-18400 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

ØABED3000/4000 Corporate Finance

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Upon successful completion of the course the student:

;

Knowledge

  • have obtained an advanced and integrated understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
  • have implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.

;

Skills

  • be able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value of a company.
  • have increased competence in presenting and discussing complex corporate valuation issues in a challenging context.
  • be able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
  • be able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value of a corporation or project towards investors, top management, and board of directors.

;

General competence

  • have completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
  • can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.

Course contact person

The students require a lot of practice to develop their analytical abilities. The subject matter is taught through ordinary lectures, guest lectures, group hand-ins and presentation, as well as discussions relating to case exercises.

The Course is Taught around 4 "blocks", where the first 3 hand-ins are steppingstones to the final report and presentation. Each student group has one case company throughout the course. Each block has the same structure of lectures/discussions, quiz, case work, presentation with feedback. This gives the students a piecemeal approach to the process of analyzing and valuing a publicly listed company.

;

The students will be given feedback on their Presentation, Writing and Typography skills in relation to their reports and presentations of their case company. The final report and presentation will partly be graded on how convincing, understandable, and well argued the report and presentation are. Succinctly arguing your findings is therefore essential.