EPN-V2

ARK1540 Records management - tools and methods Course description

Course name in Norwegian
Dokumentasjonsforvaltning - verktøy og metoder
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for å analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, og for å vurdere dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
    • grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
    • gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
    • grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre en funksjonsanalyse
    • lage en klassifikasjonsstruktur
    • beskrive virksomhetsprosesser, identifisere hva slags dokumentasjon de genererer, og vurdere dokumentasjonsbehov
    • analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
    • kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, prosjektarbeid, selvstudium og gruppearbeid.

  • Course requirements

    Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid og innlevere resultatet i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema. Oppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime.

    Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.